Literacy public policies in Brazil: permanences and ruptures
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-68109Keywords:
Public policy, Literacy, Education, BrazilAbstract
Education policies in Brazil have historically undergone changes. Therefore, we aim to investigate literacy actions carried out by the Ministry of Education in 2022. This is document research, focusing on Brazilian legislation, in addition to documents and information available on official channels. It is theoretically based on literacy and public policy studies. We observed the vocabulary imprecision in the nomenclature of actions, in addition to tensions in the face of changes in government, which affect theoretical bases, implementation and expected results from these actions. Regarding literacy policies, the actions in effect silence this concept, going against legislation and guiding documents, which causes setbacks for the educational process.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, L. L. et al. Categorias institucionais das políticas de saúde no brasil (1990-2017). CADERNOS IBERO-AMERICANOS DE DIREITO SANITÁRIO, v. 6, n. 2, p. 78–94, 2017.
BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. (Eds.). Preface: literacy events and literacy practices. In: Worlds of literacy: The Language and Education. Clevedon: Multilingual Matters, 1993.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei 9394/1996 de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 1996.
BRASIL. Lei 13.005/2014 – Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: 2014.
BRASIL. Lei 13.425/2017 – Alteração das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 2017a.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2017b.
BRASIL. Avaliação de políticas públicas: guia prático de análise ex post, volume 2 / Casa Civil da Presidência da República ... [et al.]. – Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Brasília, DF: 2019.
CUNHA, C. G. S. d. Avaliação de políticas públicas e programas governamentais: tendências recentes e experiências no Brasil. Secretaria de Coordenação e Planejamento/RS, 2006.
FRADE, I. C. da S.; MONTEIRO, S. M. Dossiê “Política Nacional de Alfabetização em foco: olhares de professores e pesquisadores”. Revista Brasileira De Alfabetização, 1(10), 2020.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
KAPLAN; R. B.; BALDALF, R. B. Language planning. Applied Research on English Language: 2(1), 1997.
KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
KLEIMAN, A. B. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (Orgs.) O ensino e a formação do professor. Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas: Cefiel/Unicamp, MEC, 2005.
KLEIMAN, A. B. Processos identitários na formação profissional: o professor como agente de letramento. In: CORRÊA, M. L. G.; BOCH, F. (Orgs.). Ensino de língua: representação e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. / Angela B. Kleiman, Juliana Alves Assis (Orgs.). Campinas: Mercado de Letras, 2016.
OLIVEIRA, M. S. Os projetos de letramento no cotidiano do professor de língua materna. In: OLIVEIRA, Maria do Socorro; KLEIMAN, Angela B. (Org.). Letramentos múltiplos: formação de agentes de letramento. Natal: EDUFRN, 2008.
OLIVEIRA, M. S. Gêneros textuais e letramento. In: RBLA, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 325-345, 2010.
ROCHEFORT, D. A.; COBB, R. W. Problem definition: an Emerging perspective. In: Rochefort, D.A.; Cobb, R.W. (eds.). The Politics of Problem Definition: Shaping the Policy Agenda. Lawrence: University of Kansas Press, 1994.
SANTOS, J. N. dos, SANTOS, A. C. dos, PINHEIRO, V. C. de S. Política nacional de alfabetização: o foco na literacia e o silenciamento do letramento. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 8(2), 2020.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.