Neoliberalism and brazilian high school reform: an offense to democracy and widening of social inequality
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n3a2022-66312Keywords:
Neoliberalism, Democracy, Public Policy, High SchoolAbstract
This article analyzes High School Reform, sanctioned by former President Michel Temer, initially through Provisional Measure MP746/16 and ratified by law n. 13.415/2017. Thus, through bibliographic and documentary research, it reflects on the Reform implications to high school education for Brazilian youth. The analysis point out the Reform undemocratic character, as well as the maintenance of inequality between social classes regarding the right to access quality public education, socially referenced for all.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: set. 2017.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: ago. de 2017.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: jul. de 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Exposição de motivos nº 00084/2016. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-exposicaodemotivos-151127-pe.html. Acesso em: ago. 2017.
CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: um longo caminho. 19a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015. 231 p.
DALLARI, D. de A. Elementos de teoria geral do estado. São Paulo: Saraiva, 1995. 304 p.
DELORS, J. et al. (Org.). Educação: um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília: UNESCO, 2010.
GALVÃO, F. M. de P.. As representações discursivas da Reforma do Ensino Médio, Lei 13.415/2017, em diferentes gêneros do discurso. 2019. 216 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25819. Acesso em 9 jul. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2131.
KUENZER, A. Z. O ensino médio agora é para vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Ed. Soc., v. 21, n.70, p. 15-39, 2000.
MARRACH, S. A. Neoliberalismo e Educação. In: GUIRALDELLI JUNIOR, P. (Org.). Infância, Educação e Neoliberalismo. São Paulo: Cortez, 1996, p. 42-56.
PRATES, J. C. Gestão estratégica de instituições sociais: o método marxiano como mediação do projeto político. 1995. 252 p. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - PUCRS-PPGSS, Porto Alegre: PUCRS, 1995.
POULANTZAS, N. O Estado, o poder, o socialismo. 4.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000. 119 p.
Revista Consultor Jurídico, CONJUR. Fachin reforma decisão, e Supremo julgará reforma do ensino médio, Brasília, 10 ago de 2017. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2017-ago-10/fachin-reforma-decisao-supremo-julgara-reforma-ensino-medio. Acesso em nov. 2018.
ROUSSEFF, D. A Reforma no Ensino. Bom Dia Brasil da TV Globo, 22 set. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=J6DZIcnqgAo. Acesso em jun. 2017.
SILVA, M. O. S. Avaliação de Políticas e programas sociais: teoria e prática. São Paulo: Veras, 2001. 173 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.