Migrant and refugee children in Brazilian Basic Education: a pedagogical proposal for the use of migration literature to promote a reception policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n3a2022-64309

Keywords:

Forced migration, Critical pedagogy of education, Educational policy for forced migrants, Reception

Abstract

The present study is carried out in Pedagogy, in the teaching areas of Early Childhood Education and Elementary School - Early Years. The topic under discussion is the access of forced migrant children to Brazilian Basic Education and the promotion of an educational policy of reception. Its objective is to present a pedagogical proposal to raise awareness in the school community about the phenomenon of migration and reception of this community, through contact with the literature that discusses the act of migrating. The methodology applied is anchored in the critical pedagogy of education (SUHR, 2012). The final considerations indicate that school institutions must develop their policies to receive and welcome the forced migrant community, as well as support teachers engaged in this objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAUMAN, Z. Estranhos à nossa porta. Tradução Carlos Alberto Medeiros. 1ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.229395.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 17 jan. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CEB N. 1/2020. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=147031-pceb001-20&category_slug=junho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 19 jan. 2021.

COMPAGNON, A. Literatura para quê? Trad. Laura Taddei Bandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

FREITAS, F e S. de. A diversidade cultural como prática na educação. Curitiba: InterSaberes (Série Dimensões da Educação), 2012, 136p.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. RJ: Zaha, 1988.

GROSSO M. J. R. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n.2, p. 61-77, 2010. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v9i2.886.

HUNT, P. Crítica, Teoria e Literatura Infantil. Tradução de Cid Knipel. São Paulo: Cosacnaify, 2010. p. 75-101.

LOPES, L. P. S.; BADARÓ, C. N.; PIRES, R. A. Editora Pulo do Gato: a abordagem do tema migração em obras de literatura infantil. Afluente: Revista de letras e Linguística, UFMA – Campus III, v.4, n.13, 2019, p.54-73.

NEVES, A. de O. Política linguística de acolhimento às crianças migrantes no ensino fundamental brasileiro: um estudo de caso. Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de letras, 2018, 185p. Dissertação de Mestrado.

OIM. Organização Internacional para as Migrações. Glossário sobre Migração. Genebra: Editora Organização Internacional para as Migrações, 2009, 92p.

OLIVEIRA, M; LIMA, E. G. Guia prático: Projetos de Pesquisa e Trabalho Monográfico. 6Ed. Revista e ampliada. Cáceres: Unemat, 2012, 43p.

SÃO PAULO. Estudantes Imigrantes: acolhimento. Documento Orientador CGEB/NINC. 2018, 26p.

SÃO PAULO. Estudantes Imigrantes: matrícula e certificados. Documento Orientador CGEB/NINC. 2018, 20p.

SUHR, I. R. F. Teorias do conhecimento pedagógico. Curitiba: InterSaberes, 2012, 242p.

UNESCO. Relatório de Monitoramento Global da Educação 2019: migração, deslocamento e educação, construir pontes, não muros. Resumo. Brasília, UNESCO, 2018, 59p.

UNIBANCO. Equidade: O papel da gestão no acolhimento de alunos imigrantes. Nº38, fevereiro, Aprendizagem em foco: Instituto Unibanco, 2018, 4p.

Published

2022-07-13

How to Cite

LOPES, L. P. S. Migrant and refugee children in Brazilian Basic Education: a pedagogical proposal for the use of migration literature to promote a reception policy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 1056–1074, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n3a2022-64309. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64309. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO EM TEMPOS DE CRISE DO CAPITALISMO GLOBAL