Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-62780

Keywords:

Education, Educational Policies, Escola Sem Partido Program, Censorship

Abstract

This article presents the results of the research on the ideological and normative foundations of the “Escola Sem Partido Program” - Bill of Law (PL) nº 867/2015. Based on documentary and bibliographic analysis, it was possible to identify the weaknesses of the ideological foundations of the PL, its logical-theoretical inconsistencies and how they take up secular values ​​in our society. They seek support in the legal and political-institutional framework, re-signifying legal precepts, once consolidated, with the objective of deregulating democratic practices, imposing authoritarian fetters on education.

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Author Biographies

Fernanda Motta de Paula Resende, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Brasil

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação da UNESP de São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil.

Glariston Resende, Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo - Brasil

Mestre em Política Públicas. Juiz Titular da 1ª Vara Criminal e da Infância e Juventude de Fernandópolis, Fernandópolis, São Paulo, Brasil.

Julio Cesar Torres, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Brasil

Doutor em Sociologia. Professor do Departamento de Educação da UNESP de São José do Rio Preto e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP de Marília, São Paulo, Brasil.

Maria Denise Guedes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Brasil

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação da UNESP de São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil.

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Published

2021-10-01

How to Cite

RESENDE, F. M. de P. .; RESENDE, G.; TORRES, J. C.; GUEDES, M. D. Ideological and normative foundations of the “Escola sem Partido Program” and its developments in Brazilian education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1229–1244, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n3a2021-62780. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62780. Acesso em: 29 nov. 2024.

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Artigos de Demanda Contínua