Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532

Keywords:

Literacy, Reading and Writing, Public Policies, Teacher Training

Abstract

This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Duarte Araújo Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação. Docente do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Integrante do Núcleo de Linguagens, Leitura e Escrita (LiLEs/FACED/UFU). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagens e Infâncias (GEPLI) da Faced/UFU. Membro da Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF).

Glaucia Signorelli, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação. Docente do Curso de Pedagogia do Instituto de Ciências Humanas do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia (ICHPO/UFU). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Membro da Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF).

References

BRASIL. Decreto Nª 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. 2019a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9765.htm. Acesso em: 05 jun. 2021.

BRASIL. Portaria 421 de 23 de abril de 2020. Institui o Conta pra Mim, programa de literacia familiar do Governo Federal. Brasília: Ministério da Educação. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-421-de-23-de-abril-de-2020-253758595. Acesso em: 02 jun. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 280, de 19 de fevereiro de 2020. Institui o Programa Tempo de Aprender, que dispõe sobre a alfabetização no âmbito do Governo Federal. Brasília: MEC, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra Mim: guia de literacia familiar. - Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/pdf/conta-pra-mim-literacia.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Caderno da Política Nacional da Alfabetização. - Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/images/banners/caderno_pna_final.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação de professores no pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Brasília: MEC/SEB, 2012.

CANDIDO, Antônio. O Direito à Literatura e outros ensaios. Coimbra, PT: Angelus Novus, 2004.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.

Published

2021-07-27

How to Cite

SILVA, F. D. A. .; SIGNORELLI, G. . Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 515–528, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar