Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532Keywords:
Literacy, Reading and Writing, Public Policies, Teacher TrainingAbstract
This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Portaria 421 de 23 de abril de 2020. Institui o Conta pra Mim, programa de literacia familiar do Governo Federal. Brasília: Ministério da Educação. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-421-de-23-de-abril-de-2020-253758595. Acesso em: 02 jun. 2021.
Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 280, de 19 de fevereiro de 2020. Institui o Programa Tempo de Aprender, que dispõe sobre a alfabetização no âmbito do Governo Federal. Brasília: MEC, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra Mim: guia de literacia familiar. - Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/pdf/conta-pra-mim-literacia.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Caderno da Política Nacional da Alfabetização. - Brasília: MEC, SEALF, 2019. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/images/banners/caderno_pna_final.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação de professores no pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Brasília: MEC/SEB, 2012.
CANDIDO, Antônio. O Direito à Literatura e outros ensaios. Coimbra, PT: Angelus Novus, 2004.
FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.