Advances and setbacks present in national literacy policies in Brazil since the 20th century: writing as a code or as a system?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-62452Keywords:
Literacy, Reading and writing, Constructivism, Didactic, Teacher trainingAbstract
This work discusses how methods of teaching reading and writing skills were established throughout the 20th century. This is a period marked by great interest in achieving the best way to guarantee literacy. It verifies, through literature review and documentary research, how Brazil goes through the deficit theory until it reaches Constructivism. The article also aims to make a brief analysis of the didactic implications of the relay between those methods in the national literacy policies at different times, among which two examples of adherence to the constructivist theory stand out, and the disastrous consequences of the choices that involve the PNA (National Literacy Policy) of 2019.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais língua portuguesa – 1ª a 4ª série. Brasília: MEC, SEF, 1997.
SÃO PAULO. Decreto n. 51.627, de 1o de março de 2007. Institui o Programa Bolsa Formação Escola Pública e Universidade. São Paulo. Secretaria de Estado da Educação. Projeto Bolsa Escola Pública e Universidade na Alfabetização. Regulamento 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 09 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Secretaria de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019a. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br. Acesso em: 12 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Caderno da Política Nacional da Alfabetização. - Brasília: MEC, SEALF, 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/images/banners/caderno_pna_final.pdf. Acesso em: 11 abr. 2021.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein et al. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FERREIRO, Emilia. O ingresso na escrita e na cultura do escrito. São Paulo: Cortez, 2013.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. “A Política Nacional de Alfabetização” (Brasil, 2019): uma “guinada” (ideo)metodológica para trás e pela direita. Revista Brasileira de Alfabetização - ABAlf, Belo Horizonte, MG, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 26-31, jul./dez. 2019.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Notas sobre a “política nacional de alfabetização”. Revista Olhares, v. 7, n. 3. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9980. Acesso em: 13 abr.2021. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2019.v7.9980.
SANTANA, J. S.; LUSTOSA, F. G. A política nacional de alfabetização e a reinstauração da querela dos métodos de ensino: premissas de uma perspectiva de inclusão ou de exclusão escolar? In: CARNEIRO, Éverton Nery; LUSTOSA, Francisca Geny; GONZÁLES, Pedro Francisco. Investigação, Engajamento e Emancipação Humana. Campina Grande: Realize Editora, 2020, p. 51-70. Disponível em: file:///D:/Meus%20Arquivos/Downloads/2020_capliv_jssantana_fglustosa.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
SANTOS, Nalin Moura.; ZEN, Giovana Cristina. Professoras alfabetizadoras: desafios, experiências e práticas. Fólio. Revista de Letras. Vitória da Conquista, BA, v. 12, n. 2, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7294. Acesso em 10 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v12i2.7294.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão de métodos. São Paulo: Editora Contexto, 2018.
WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 1999.
ZEN, Giovana. Cristina.; D'ÁVILA, Cristina. As relações entre formação, ensino e aprendizagem no contexto de práticas alfabetizadoras. Laplage em Revista, v. 4, n. especial, p. 122-134, 2018. Disponível em: https://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/590. Acesso em: 14 abr. 2021.
ZEN, G. C.; FARIA, Marcelo Oliveira.; SÁ, Maria. Roseli. Projetos didáticos: uma concepção de formação e apropriação do mundo. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.15, p.144 –160. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672. Acesso em: 15 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i35.5672.