Literacy and initial reading instruction in the teaching practices of a teacher participating in PNAIC – Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-60804

Keywords:

Continuing Education, Early Childhood Education, Literacy and Initial reading instruction, Teaching practices

Abstract

This article sought to analyze reading and writing teaching practices developed by an Early Childhood Education teacher who participated in the continuing education course of the National Pact for Initial Reading Instruction at the Right Age (PNAIC). The research adopted a qualitative approach, and had as its empirical field a Center for Early Childhood Education. The methodological procedures consisted in observations, interviews and exploratory analysis of the collection covered in the course. The data analysis, based on thematic content analysis, revealed that the teacher contemplated the two facets of the written language –literacy and initial reading instruction. We noticed the use of some elements of the PNAIC formation, such as the investment in reading literacy and the phonological analysis of words.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria da Conceição Lira da Silva, Secretaria de Educação de Jaboatão dos Guararapes - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Coordenadora Pedagógica da Secretaria Municipal do Jaboatão dos Guararapes-PE.

Alexsandro da Silva , Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Associado do Núcleo de Formação Docente do Centro Acadêmico do Agreste dessa mesma universidade, onde também atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. Portugal: Edições 70, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.) Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 39-64.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; LEAL, Telma Ferraz. Alfabetizar e letrar na Educação Infantil: o que isso significa? In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Souza. Ler e Escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 13-31.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2019]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/documento-orientador. Acesso em: 11 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Proinfantil: Programa de Formação Inicial para Professores em Exercício na Educação Infantil: Sistema de Informação do Proinfantil Brasília, DF: MEC, [20--]. Disponível em: http://proinfantil.mec.gov.br/. Acesso em: 5 mar. 2012.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. São Paulo: Artmed, 1999.

GATTI, Bernardete; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco, 2019.

KRAMER, Sonia. Direitos da criança e projeto político pedagógico de educação infantil. In: BAZÍLIO, Luiz Cavalieri; KRAMER, Sonia (org.). Infância, educação e direitos humanos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 51-81.

LAHIRE, Bernard. A transmissão cultural da ordem desigual das coisas. Pátio, Porto Alegre, ano XV, n. 60, p. 6-9, nov. 2011/jan. 2012.

MINAYO, Maria Cecília de Sousa. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORAIS; Artur Gomes de; SILVA, Alessandro da. Consciência fonológica na Educação Infantil: desenvolvimento de habilidades metalinguísticas e aprendizado da escrita alfabética. In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa (org.). Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 73-91.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. 1. ed. 1. reimp. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento na educação infantil. Pátio, Porto Alegre, ano VII, n. 20, jul./out. 2009.

PERROTTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete; CARNELOSSO, Rose Mara Gozzi. Os Espaços do Livro nas Instituições de Educação Infantil. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Livros infantis: acervos, espaços e mediações. Brasília: SEB/MEC /, 2016. p. 113- 150. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil, v. 7).

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

Published

2021-07-21

How to Cite

SILVA, M. da C. L. da; SILVA , A. da. Literacy and initial reading instruction in the teaching practices of a teacher participating in PNAIC – Early Childhood Education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 595–611, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60804. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60804. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar