Training of literacy teachers: a reflection from the perceptions of the training process in the PNAIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-60419

Keywords:

Public Policies, Continuing Education, Literacy

Abstract

We present the results of a research that sought to identify the perceptions that literacy teachers have about the training experienced in the National Pact for Literacy at the Right Age. For this, a qualitative research was developed, with the application of a questionnaire, with teachers from a city in the interior of Minas Gerais. From the content analysis the answers were grouped in three dimensions of analysis: the formation process as literacy teachers; theoretical concepts in relation to the literacy process and pedagogical actions for literacy. The teachers pointed out that the training enabled a (re)thinking of the pedagogical work on reading and writing carried out in the schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Érika Giuliana Rodrigues Pires Pinto, Prefeitura Municipal de Lavras - Brasil

Mestre em Educação pela Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Lavras.

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras.

Giovanna Rodrigues Cabral, Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras.

References

ALARCÃO, I. Formação continuada como instrumento de profissionalização docente. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1998.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. PCN’s em ação. Programa de desenvolvimento profissional continuado: alfabetização. Brasília: Secretaria de Ensino Fundamental, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Programa de Formação de Professores Alfabetizadores: Documento de Apresentação. Brasília: MEC/SEF, 2001.

BRASIL. Guia Geral do Pró-Letramento. Brasília, 2007.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação de professores no pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Brasília: MEC, SEB, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: currículo no ciclo de alfabetização: perspectiva para uma educação do campo: educação do campo: unidade 1. Brasília: MEC/SEB, 2012.

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, 26 jun. 2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno de Apresentação / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2015. 76 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019.

CABRAL, G. R. Pensando a inserção de políticas de formação continuada de professores em um município de pequeno porte: o que dizem os sujeitos dessa formação? 2015. 302p.Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação do Departamento de Educação do Centro de Teologia e Ciências Humanas. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rido de Janeiro, 2015.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY. A Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

FLICK, U. Pesquisa qualitativa: teoria, métodos, aplicação na psicologia e nas ciências sociais. Reinbek: Rowohlt, 1995.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HEINZ, D. P.; KOERNER, R. M. A formação do professor alfabetizador: em busca da prática da Formação Docente, Revista Brasileira de pesquisa sobre formação docente. Belo Horizonte, v. 05, n. 08, p. 80-91, jan./jun. 2013.

MANZATO, A. J.; SANTOS, A. B. A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. 2012. Disponível em: http://www.inf.ufsc.br/~vera.carmo/Ensino_2012_1/ELABORACAO_QUESTIONARIOS_PESQUISA_QUANTITATIVA.pdf. Acesso em: 22 mar. 2020.

MELO, W. V.; BIANCHI, C. S. Discutindo estratégias para a construção de questionários como ferramenta de pesquisa. Revista Brasileira de Ensino de C&T., v. 8, n. 3, p. 43-59, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v8n3.1946.

MORAIS, A. G. M.; ALBUQUERQUE, E. B. C. de; LEAL, T. F. (Org.) Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

MORAIS, A. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Codex, 1995.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

SCHÖN, D. A. Educando o professor reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SOARES, M. B. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOARES, M. B. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2021-07-20

How to Cite

PINTO, Érika G. R. P. .; GOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Training of literacy teachers: a reflection from the perceptions of the training process in the PNAIC. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 558–574, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60419. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60419. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar