When “Science-based literacy” is damage and denial: questions about the National Literacy Policy (PNA) and governamental programa Science-Based Literacy (ABC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-60162

Keywords:

Teacher Education, Literacy, Science, Reading and writing

Abstract

This article presents the federal documents and programs on literacy in Brazil between 2019 and 2021. The objective is to reflect on the new Government Program ABC, contextualizing its ruptures and discontinuities. The specificity of the theme falls on the new colonialist relations from the perspective of the way of producing knowledge about literacy or its negation. The theoretical precepts of discursive literacy and the contributions of Soares, Mortatti, and the epistemological dimension of Santos are adopted. The results point out the contradictory aspects of a program in calling themselves “science-based” but which denying the national scientific production on literacy.

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Author Biographies

Flaviana Demenech, Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel, professora da rede estadual do Mato Grosso – MT.

Flávia Anastácio de Paula, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Brasil

Doutora em Educação pela Unicamp, professora associada do curso de Pedagogia da Unioeste Foz do Iguaçu.

Juliana Fatima Serraglio Pasini, Centro Universitário Dinâmica de Faculdade Cataratas - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professora do Curso de Pedagogia do Centro Universitário Dinamica das Cataratas.

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Published

2021-07-21

How to Cite

DEMENECH, F. .; PAULA, F. A. de; PASINI, J. F. S. . When “Science-based literacy” is damage and denial: questions about the National Literacy Policy (PNA) and governamental programa Science-Based Literacy (ABC). Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 680–697, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60162. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60162. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar