Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072

Keywords:

Literacy, Workshop, Reading, Writing, PIBID

Abstract

This article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Simone Teles da Silva Santos, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação Ambiental, Políticas Públicas e Gestão Social dos Territórios – GEPET – UNEB. Especialista em Inovação Social com ênfase em Economia Solidária e Agroecologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano – IF Baiano. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB.

References

AMADO, Ângela Aparecida Fernandes. Gêneros textuais na alfabetização e letramento. Orientador: Prof. Me. Paulo Sérgio Fernandes. 2013. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Pedagogia) – Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, Lins (SP), 2013.

BAKHTIN, Mikhail Mjkhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução feita a partir do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira; revisão da tradução Marina Appenzellerl. São Paulo: Martins Fontes, 1997 (Coleção Ensino Superior). 2 CD-ROM.

BARI, Valéria Aparecida. O potencial das histórias em quadrinhos na formação de leitores: busca de um contraponto entre os panoramas culturais brasileiro e europeu. Orientador: Waldomiro Vergueiro. 2008. 420 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/t.27.2008.tde-27042009-121512.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Campinas (SP): Mercado de Letras, 2004.

ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Pesquisa Qualitativa em Educação: Fundamentos e Tradições. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KLEIMAN, Ângela B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas (SP): Mercado de Letras, 1995.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei Teodoro (Orgs.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v2i1.101.

SOARES, Magda; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005 (Coleção Alfabetização e Letramento).

TFOUNI, Leda V. Letramento e alfabetização. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

VAL, Maria da Graça Costa et al. Produção escrita: trabalhando com gêneros textuais. Caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2007 (Coleção Alfabetização e Letramento).

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: BARBOSA, Alexandre et al. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinho na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p.7-30.

VILELA, Túlio. Os quadrinhos na aula de História. In: BARBOSA, Alexandre et al. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 105-129.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA – UNEB. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Salvador: UNEB, 2019. Disponível em: https://portal.uneb.br/pibid/. Acesso em: 17 jun. 2021.

Published

2021-07-21

How to Cite

SANTOS, S. T. da S. . Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 769–783, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar