The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553

Keywords:

Right to education, Demand, Judicialization of education, State of art, Educational policies

Abstract

This article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline de Barros Vidal Gonçalves, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Mestra e doutoranda em educação pela Universidade Federal do Paraná.

Adriana Aparecida Dragone Silveira, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo. Professora da Universidade Federal do Paraná.

References

BOBBIO, N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004. 117 p. Tradução de: Carlos Nelson Coutinho.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.

Brasília, 5 out. 1988.

BRASIL. Lei federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da criança e do adolescente. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 1990.

BRASIL. Lei federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 23 dez. 1996.

CAJUELLA, F. S. O Acesso à Justiça e o Direito à Educação Infantil: um estudo sobre a atuação da Defensoria Pública do Estado de São Paulo, 2016. Dissertação (mestrado), São Paulo: Escola de Direitos de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas.

DUARTE, C. S. Direito público subjetivo e políticas educacionais. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, n. 18 (2), p. 113-118, 2004.

DUARTE, C. S. A educação como um direito fundamental de natureza social. Educação e sociedade. Campinas, v. 28, n. 100, out. 2007, p. 691-713.

MACHADO, L. M.; OLIVEIRA, R. P. de. Direito à educação e legislação do ensino. In: WITTMANN, L. C., GRACINDO, R. V. (Org.). O Estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. p.31–42, 2001. Brasília; Campinas.

MASSON, L. D. S. A judicialização do acesso à educação infantil: a Defensoria Pública como promovedora da inclusão social. Dissertação (mestrado). Universidade de Ribeirão Preto, UMAERP, Ribeirão Preto, 2015.

MAZZILLI, H. N. Ministério Público. São Paulo: Damásio de Jesus, 2004.

OAB, Paraná. Cartilha de Controle Social da Gestão Pública Paranaense. Org. REIS, L. E. Curitiba: OABPR, 2014. (Coleção Comissões; v.15). Disponível em: http://pgp-pr.org.br/old/files/capacitacao/cartilha_de_controle_social_da_gestao_publica_paranaense.pdf. Acesso em: 19 abr. 2021.

OLIVEIRA, R. P. de. Educação e Cidadania: o direito à educação na Constituição de 1998 da República Federativa do Brasil. 179 f. Tese (doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

OLIVEIRA, V. E. de. (org) Judicialização de Políticas Públicas no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2019.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 19 abr. 2021.

RIZZI, E.; XIMENES, S. B.. Litigância estratégica para a promoção de políticas públicas: as ações em defesa do direito à educação infantil em São Paulo. In: FRIGO, D.; PRIOSTE, F.; ESCRIVÃO FILHO, A. S. Justiça e direitos humanos: experiências de assessoria jurídica popular. Curitiba: Terra de Direitos, 2010. p. 105-127.

SANTOS, B. de S. Direitos humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.

SARLET, I. W. A eficácia dos direitos fundamentais: Uma teoria geral dos direitos fundamentais na perspectiva constitucional. 11ª edição. Porto Alegre: Livraria do Advogado Editora, 2012.

SILVA, P. T. S. Bolsas de Estudo no Ensino Fundamental Privado, Entre a Universalidade de Direito à Educação e o Clientelismo na Educação: o caso de Nova Iguaçu/RJ. 2010. 327 f. Tese (doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

SILVEIRA, A. D. Direito à educação e o ministério público: uma análise da atuação de duas promotorias de justiça da infância e juventude do interior paulista. 2006. 263 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

SILVEIRA, A. D. A exigibilidade do direito à educação básica pelo Sistema de Justiça: uma análise da produção brasileira do conhecimento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 2008. DOI: https://doi.org/10.21573/vol24n32008.19271.

VICTOR, R. A. de. Judicialização de políticas públicas para a educação infantil: características, limites e ferramentas para um controle judicial legítimo. São Paulo: Saraiva, 2011.

VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educ., v. 14, n. 41, p. 165–189, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08.

WITTMANN, L. C.; GRACINDO, R. V. (Org.). Estado da arte em política e gestão da educação no Brasil: 1991 a 1997. 1 ed. ed. Brasília; Campinas, 2001.

Published

2021-07-23

How to Cite

GONÇALVES, A. de B. V. .; SILVEIRA, A. A. D. . The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 936–954, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua