School journey enlargement policies: highlighting the proposals for full time education in the context of the More Education Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-52589

Keywords:

Extension of the Scholl day, More Education Program, Full time education

Abstract

The purpose of this article is to analyse the policies for extending the school day within the context of the More education program, as a vehicle for improving the performance of students in their basic education by spending more time in school. Some consider that full time education and an increase in students time school, allows the school, as a place for knowledge re-elaboration, to incorporate activities for the development of cognitive and attitudinal skills, in its curriculum, that are necessary to form good citizens. It is also observed that there is a huge gap between discussion and intention, for these proposals to actually be realized.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AFONSO. A. J. Políticas Educativas e Avaliação Educacional. Braga. Universidade do Minho/Centro de Estudos em Educação e Psicologia 1998.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf>. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação integral: texto referência pra o debate nacional. Brasília, 2009.

BRASIL. Educação integral/educação integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas da educação brasileira – mapeamento das experiências de jornada escolar ampliada no Brasil. Brasília, 2009. https://doi.org/10.14393/ufu.te.2019.925

AFONSO. A. J. Políticas Educativas e Avaliação Educacional. Braga. Universidade do Minho/Centro de Estudos em Educação e Psicologia1998. p. 32

AFONSO. A. J. Avaliação Educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2009, 4ª edição, p. 14-15.

AFONSO. A. J. Fragmentos de Escrita Pública. Páginas da página da educação. Porto: Profedições, 1ª edição 2012a. p. 27- 43.

CARDOSO, J. C. M. PAR- Política Sistemíca do PDE: o caso do Arquipélago do Município do Arquipélago de Marajó. TESE (Doutorado em Educação Currículo) pontifícia Universidade católica de São Paulo- PUC 2013. https://doi.org/10.5327/z1984-4840201623647

CARNEIRO, M. LDB; artigo a artigo, crítica e comentada. São Paulo: Vozes. 2013.

CAVALIERE, Ana Maria. Educação Integral. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. et al. Dicionário trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010, CD ROM.

CAVALIERE, Ana Maria. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação & Sociedade, Campinas (SP), n. 100, p. 1015-1035, 2007. https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000300018

CAVALIERE, Ana Maria; COELHO, Ligia Martha Costa. Por onde caminham os CIEPs: uma análise após 15 anos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, jul. 2003. https://doi.org/10.1590/s0100-15742003000200008

COSME. A. & TRINDADE R. Escola a Tempo Inteiro: escola pra que te quero. Porto: Profedições, Ltda- Jornal a Página da Educação. 2007. p.13.

ESTEBAN. M.T.& AFONSO. A. J. (orgs) Olhares e Interfaces - reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez. 2010, p. 47.

MAURÍCIO, L. V. Escola pública de horário integral: o que se lê, o que se vê. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., 2003, Poços de Caldas. Anais eletrônicos... Poços de Caldas: ANPEd, 2003. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/26/trabalhos/luciavellosomauricio.rtf>. Acesso em: 02 fev. 2009. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol1n2.4292

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/SECAD/DEIDHUC. Mais Educação passo a passo. Brasília: 2009, p. 20-21.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO /Sepespe. Programa nacional de atenção integral à criança e ao adolescente – Pronaica, concepção geral. Brasília: 1994. (Série Documentos Básicos, n.º 2).

MIRANDA, M. G. de. Sobre tempos e espaços da escola: do princípio do conhecimento ao princípio da socialidade. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 91, p. 639-651, maio/ago.2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a17v2691.pdf>. Acesso em: 06 fev.2009. https://doi.org/10.1590/s0101-73302005000200017

MIRANDA, M. G. de. Literatura e representações da escola pública de horário integral. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 27, p. 40-56, set./out./nov./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-

&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 31 jan. 2009. https://doi.org/10.1590/s1413-24782004000300004

MIRANDA, M. G. de. Escritos, representações e pressupostos da escola pública de horário integral. Em Aberto. Brasília, v. 22, n. 80, p. 15-31, abr. 2009.

MOLL, J. et al. Caminhos da educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. 504 p. https://doi.org/10.1590/s0104-40602012000300019

MOLL, J. et al. (Org.). Educação integral: texto referência para o debate. 2009, Brasília: Mec, Secad. p. 22.

MOLL, J. et al.. Da crise da escola e de seu re(encontro) com a vida. Jornada de Educação Popular: pelo encontro da escola com a vida. Porto Alegre: UFRGS, 2007. p.59-69. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.8223

PACHECO. J. A. Políticas de Integração Curricular. Porto: Porto Editora, 2000.

PIRES. C. A. A “Escola a Tempo Inteiro” – Operacionalização de uma política para o 1.º ciclo do Ensino Básico: Uma abordagem pela “análise das políticas públicas”. Doutoramento em Educação -Administração e Política Educacional, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2012. https://doi.org/10.33167/2184-0644.cpp2015.vin1/pp.201-227

Published

2020-02-05

How to Cite

ABDULMASSIH, M. B. F.; CHIZZOTTI, A. School journey enlargement policies: highlighting the proposals for full time education in the context of the More Education Program. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 361–377, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v8n3a2019-52589. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/52589. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas de educação em tempo integral: Desafios atuais