The inscription of education as a social right in Brazil: an addicted history
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-51948Keywords:
Citizenship, Social law, State and Education Policies, New Public ManagementAbstract
This article presents a debate about the historical conceptualization of citizenship and the inscription of education as a social right. It aims to appreciate the explanatory elements of the inscription of this concept and its consequences in the context of educational policies, especially under the aegis of the interests of New Public Management (NGP). The work has as conceptual configuration the bibliographical and contextual research. Thus, we sought to outline notes that help understand how the establishment of educational policies in Brazil, and how it is supported by the conceptualizations around the right to education as a supporting element of public policy, but which is affected by interests in the timeline of market logic.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Gilda. C. Estado, direitos de cidadania e direito à educação: do programa ao diagrama. 30ª Reunião da Anped, Caxambú, 2007.
AZEVEDO, Antônio Junqueira. Caracterização Jurídica da Dignidade da Pessoa Humana. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, 2002. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/67536. Acesso em: Nov de 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v97i0p107-125
BARBALET, J. M. A cidadania. Lisboa: Estampa, 1989.
BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986. Doi: https://doi.org/10.1590/s0034-75901986000400010
BRUNO, Lúcia. E. N. B. Educação e desenvolvimento econômico no Brasil. Revista Brasileira de Educação. v. 16, n.48, set-dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782011000300002
CURY, Carlos R. J. O direito a educação: um campo de atuação do gestor educacional na escola. MEC – Secretaria de Educação Básica – Brasília, 2006.
CURY, Carlos R. J. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educacional. 2.ª ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
CURY, Carlos R. J. O direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, julho/2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14405.pdf>. Acesso em: Nov de 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742002000200010
DRAIBE, Sônia. Rumos e metamorfoses: um estudo sobre a constituição do Estado e as alternativas da industrialização no Brasil, 1930 – 1960. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
ESTEVÃO, Carlos V. Direito à Educação: Para uma educação amiga e promotora de direitos. Brasília – DF, Coleção Educação para Todos, 2007.
FREY, Klaus. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas: PPP, Brasil, n. 21, p.211-259, jun. 2000. Semestral. Disponível em: <http://desafios2.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/viewFile/89/158>. Acesso em: Nov de 2019.
LIMA, Licínio C.. A Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária?. Educação e Sociedade., Campinas , v. 35, n. 129, p. 1067-1083, Dec. 2014 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000401067&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: Nov de 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302014142170
MARSHAL, Theodore H. Cidadania e classe social. In:. Cidadania, Classe Social e Status, Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
MARX, Karl. Crítica do Programa de Gotha. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.
MARX, Karl. O Método da Economia Política. In:. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011. pp.53-89.
MARX, Karl. O capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 4ª ed. 1975
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. 2.ed. rev. e ampliada. - São Paulo : Boitempo, 2011.
NEVES, Lúcia M. W. (org). Educação Básica: tragédia anunciada? São Paulo : Xamã, 2015.
Newman & Clarke. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: Nov de 2019.
NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educ.Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012. Disponíve em: <http://www.ufgrs.br/edu_realidade>. Acesso em: Nov de 2019. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623687897
OLIVEIRA, Vanessa Elias. Judiciário e privatizações no Brasil: existe uma judicialização da política? Revista de Ciências Sociais: Rio de Janeiro, v. 48, n. 3, p.559-587, jul./set. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/dados/v48n3/a04v48n3.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/s0011-52582005000300004
PAULA, Ana Paula P. de. Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da experiência contemporânea. Rio de Janeiro : Editora FGV, 2005. 204 p.