Reflections on the teaching of Geography in Goiás from the introduction of the Common Base National Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-48008Keywords:
BNCC, Curriculum Policies, DC Goiás, Geography teachingAbstract
This work discusses the proposal for teaching Geography present in the documents that guide curriculum proposals in Goiás for elementary and high school. Are you looking for an understanding of how Geography teaching looks after the creation of BNCC? What are the possibilities of the Geography teacher for the development of his teaching activity from the BNCC? What are the possibilities for the work of the Geography teacher in Goiás compared to DC Goiás? A documentary and bibliographic analysis was carried out, highlighting the work of the Geography teacher in view of the limits and possibilities present in these documents. It is emphasized that it is in the teacher's work that themes and contents are worked on in the classroom, seeking to build geographic thinking.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Versão Final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 29/02/2019.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da geografia: o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
CAMILO COSTA, Hugo Heleno; RODRIGUES, Phelipe Florez; STRIBEL, Guilherme Pereira. Teoria curricular e Geografia: convites à reflexão sobre a BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 17, p. 86-108, jan./jun., 2019. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/578>. Acesso em: 21/10/2019.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Raciocínio geográfico e a teoria do reconhecimento na formação do professor de geografia. Revista Signos Geográficos: Boletim NEPEG de Ensino de Geografia. Goiânia, n. 1, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/59197 >. Acesso em: 16/11/2019.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
COUTO, M. A. C. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Componente curricular: geografia. Revista da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia (Anpege). p.183-203, v.12, n.19, jul-dez.2016. Disponível em: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6379>. Acesso em: 22/01/2018. DOI: https://doi.org/10.5418/ra2016.1219.0008
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
GOIÁS. Conselho Estadual de Educação. Resolução CEE/CP nº 08, de 06 de dezembro de 2018. Aprova o Documento Curricular da Educação Infantil e Ensino Fundamental para o sistema educativo de Goiás. Goiânia: CEE, 2018. Disponível em: . Acesso em: 22/02/2019.
LOPES, A. C. L. Por um currículo sem fundamentos... In: WELLER, Wivian; GAUCHE Ricardo (orgs.). Ensino Médio em debate: currículo, avaliação e formação integral. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017, p. 25-55.
SANTOS, Milton. O papel ativo da Geografia: um manifesto. Território. Rio de Janeiro, n.9, p.103, jul./dez. 2000. Disponível em: <http://www.laget.eco.br/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=6>. Acesso em: 16/01/2018