Active methodologies and teaching in Higher Education: a scenario that requires a pedagogical skill
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-16Keywords:
Active methodologies, Higher education, University teachingAbstract
This article aims to show the importance of active methodologies in Higher Education and the need, for its implementation, of pedagogical skills of the university professor. The research was based on the review of the scientific literature and the application of a questionnaire to 25 teachers from the health area of a university in Minas Gerais. It concluded that the active methodologies are in line with the critical and reflexive formation expected by higher education, besides enriching the space of the classroom. In addition, it was concluded that the university professor needs a permanent and dialogical space for the construction of pedagogical competence that favors the introduction and effective use of active methodologies.
Downloads
Metrics
References
ANDERSON, L. W. et al. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educationalobjectives. New York: Longman, 2001. ISBN 0-8013-1903-X.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B.Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p. 48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: <http://www.senac.br/media/42471/os_boletim_web_4.pdf>. Acesso em: 16 abr. 2016.ISSN 2448-1483.
BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade:tratado de sociologia do conhecimento. 24. ed. Trad. Floriano S. Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2004.ISBN 85-324-9588-2.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido.54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.ISBN 978-85-7753-164-6.
GEMIGNANI, E. Y. M.Y.. Formação de professores e Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar para a compreensão. Revista Fronteirasda Educação:Recife-PE,v.1,n.2,2012.Disponível em: <http://www.fronteirasdaeducacao.org/index.php/fronteiras/article/view/14>. Acesso em: 28 mai. 2016 00:25.ISSN: 2237-9703.
GIL, A.C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2007.ISBN 978-85-224-4392-5.
MALUSÁ, S. Investigação sobre a atualização docente no ensino superior. In: MALUSÁ, S.; FELTRAN, R. C. S. (org.). A prática da docência universitária.São Paulo: Factash Editora, 2003.ISBN 85-89909-05-0.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003a. ISBN 978-85-323-0831-3.
MASETTO, M. T. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In:______. Docência na universidade. 6.ed. Campinas, SP: Papirus, 2003b.ISBN 85-308-0509-7.
MASETTO, M. T. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, A.; VASCONCELOS, M. L. (org.). Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 3.ed. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie; Cortez, 2012.ISBN 978-85-249-1995-4.
MAZUR, E. Peer instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Trad. Anatólio Laschuk. Porto Alegre: Penso, 2015.ISBN 978-85-8429-062-8.
MOTA, R.; SCOTT, D. Educando para a inovação e aprendizagem independente.Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.ISBN 978-85-352-7039-6.
REY, F. L. G. La subjetividad social y su expresión en la enseñanza. Temas em Psicologia, n.3, p. 95-107, 1997.ISSN 1413-389X.
VASCONCELOS, M. L. M. C. Contribuindo para a formação de professores universitários: relato de experiências. In: MASETTO, M. T. Docência na universidade.6.ed. Campinas, SP: Papirus, 2003b.ISBN 85-308-0509-7.
ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.ISBN 978-85-363-0214-0.