Field Education: approaches and trends in Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15Keywords:
Field Education, Search, Science TeachingAbstract
This article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão – SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012.
BRICK, E. M.; PERNAMBUCO, M. M. C. A.; SILVA, A. F. G. da.; DELIZOICOV, D.; Paulo Freire: interfaces entre ensino de ciências naturais e educação do campo. In: MOLINA, M. C.(Org). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA, p. 23-59, 2014.
BRITTO, N. S. Formação de professores e professoras em Educação do Campo por área do conhecimento – Ciências da Natureza e Matemática. In: MOLINA, M. C.; SÁ, L. M. (Orgs.) Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências-piloto (Coleção caminhos da Educação do Campo 5). Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. Apresentação. In:_____Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 13 –19, 2012.
FERREIRA, M. J. L; MOLINA, M. C. Desafios à formação de educadores do campo: tecendo algumas relações entre os pensamentos de Pistrak e Paulo Freire. In: MOLINA, M. C.; (Org). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA, p. 64-153, 2014.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Panorama da educação do campo 2007. Brasília: Inep, 2007.
LIMA E. de S. Apresentação. In; PAZ, Fábio S. da.; ARRAIS, G. de A.; MOTA, L. A. (Org.). Experiências em educação do campo. Teresina: EDUFPI, p. 12-19, 2007.
MOLINA,M. C. Expansão das licenciaturas em educação do campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 145-166, jan./mar. 2015.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
MOREIRA, M. A.Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, Brasília, vol. 1, n. 1, 2017.
PAZ, F. S. da; OLIVEIRA, S. R.M..de. Reflexões sobre o ensino de física na educação do Campo. In; PAZ, Fábio S. da.; ARRAIS, G. de A.; MOTA, L. A. (Org.). Experiências em educação do campo. Teresina: EDUFPI, p. 72-88, 2007.
SOUZA, M. A. Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Revista Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 105, p. 1089-1111, set./dez., 2008.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, Campina Grande, vol.17. n.1, 2015.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, 2013.