Hegemony, Culture and Education where we walk?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-11Keywords:
Hegemony, Schooling, CulturalAbstract
This paper sought the presentation of schooling/education as a determining mechanism in the formation of modern culture. And how in the twenty-first century this mechanism shows signs, intentionally by the ruling classes, of being disarticulation by television media and social networks. We analyzed the process of mass schooling, begin in the 16th century until the present day. This analysis uses the hegemonic concept of the Italian philosopher Antonio Gramsci and his relationship with the educational process - pedagogy and a culture. In this social game, mass schooling underwent mutations, within the experimental enlightenment principle. Initially with the naive mission of equating human beings, but taken over by the new ruling class, the bourgeoisie, becoming its instrument of expansion of profits and social control. From freedom of the darkness of ignorance to the alienating formation of disposable human machines.
Downloads
Metrics
References
ARAPIRACA, J. O. A USAID e a Educação Brasileira: um estudo a partir de uma abordagem crítica da teoria do capital humano. São Paulo, Autores Associados: Cortez, 1982.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede: Do Conhecimento à Acção Política. 2004. disponível em: http://eco.imooc.uab.pt/elgg/file/download/51670. Acesso em 10/07/2018.
CARNNOY, Martin Education as Cultural Imperialism. Longman Inc., New York, 3ª printing, 1977.
DURKHEIM, E. Sociologia, Educação e Moral. Tradução por Evaristo Santos. Porto: Rés Editora, 1984.
FARIAS FILHO, L. M. de; LOPES, E. M. T.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
GEERTZ, C.A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1989.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981. 341 p. (Perspectivas do homem, v. 12). Inclui bibliografia e índice. ISBN (broch.).
MARCÍLIO, M. L. História da Escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Instituto Fernand Braudel, 2005.
MELLO, J. M. C. & NOVAIS, F. A.. Capitalismo Tardio e Sociabilidade Moderna In: História da Vida Privada no Brasil: Contrastes da intimidade contemporânea – São Paulo: Cia das Letras, 1998. pp.559-658.
MÉZÀROS, I. Educação para Além do Capital 2ª edição, Boitempo, SP 2008.
MOCHCOVITCH, L. G.Gramsci e a Escola. Ed Ática, SP, 3ª edição, 1992.
RIDENTI, M. Cultura e Política: os anos 1960 -1970 e sua herança. In: O tempo da ditadura: Regime militar e movimentos sociais em fins do século XX. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012. 5ª Edição - (O Brasil Republicano Volume 4). p.133-166.
SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007. 473p