‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08Keywords:
National Curriculum Parameters, Teaching of history, CurriculumAbstract
Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, U. F; LODI, L. H. Ética, cidadania e educação. In: Ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
BARBOSA, V. Ensino de História local: redescobrindo sentidos. Saeculum – Revista de História,João Pessoa, PB, n.15, p. 57-85, 2006.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio PCN+ Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais-Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília/D.F: MEC –Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC), 2002.
BRASIL. MEC. Guia de livros didáticos: PNLD 2011: História. Brasília, 2010.
CANEN, A. Educação multicultural,identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, n. 111, 2000.
CERRI, L. F. Saberes históricos diante da avaliação do ensino: notas sobre os conteúdos de história nas provas do Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. Revista Brasileira de História, n.48, v. 24, 2005, p.213-231.
DOLZ, J. & OLLGNIER, E. O enigma da competência em educação. Porto Alegre: Artmed, 2004.
FERRARO JR, L. A. (Org.) Encontros e caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.
FONSECA, S. G. & SILVA, M. A. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de história. SP, v. 31, n. 60, p.13-33, 2010.
LE GOFF, J. História e memória. Trad. Irene Ferreira, Bernardo Leitão e Suzana Ferreira Borges. 5ª. ed. Campinas: Editora UNICAMP, 2006.
MAGALHÃES, M. S. Apontamentos para pensar o ensino de História hoje: reformas curriculares, ensino médio e formação do professor. Tempo, v.11, n. 21,2007.
PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: ArtMed, 1999.
SÃO PAULO. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: história. São Paulo, Secretaria Estadual de Educação. 2008.
SEIXAS, J. A. Os campos (in)elásticos da memória: reflexões sobre a memória histórica. In: SEIXAS, J. A.; BRESCIANI,M. S. & BREPOHL, M. (orgs.) Razão e paixão na política. Brasília: Ed. UNB, 2002, p. 59-77.
SILVA, V. R. Concepções de História e de ensino em manuais para o ensino médio brasileiros, argentinos e mexicanos. Tese (Doutorado em História) – FFLCH/USP, 2006.