‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08

Keywords:

National Curriculum Parameters, Teaching of history, Curriculum

Abstract

Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Petrúcio de Farias Junior, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil

Professor Adjunto I da Universidade Federal do Piauí. Doutor em História e Pós-Doutor em Educação
Coordenador Financeiro DINTER/UFU/UFPI. Coordenador dos Grupos de Pesquisas: Laboratório de
História Antiga e Medieval História e Culturas Religiosas.

References

ARAÚJO, U. F; LODI, L. H. Ética, cidadania e educação. In: Ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

BARBOSA, V. Ensino de História local: redescobrindo sentidos. Saeculum – Revista de História,João Pessoa, PB, n.15, p. 57-85, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio PCN+ Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais-Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília/D.F: MEC –Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC), 2002.

BRASIL. MEC. Guia de livros didáticos: PNLD 2011: História. Brasília, 2010.

CANEN, A. Educação multicultural,identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, n. 111, 2000.

CERRI, L. F. Saberes históricos diante da avaliação do ensino: notas sobre os conteúdos de história nas provas do Exame Nacional do Ensino Médio ENEM. Revista Brasileira de História, n.48, v. 24, 2005, p.213-231.

DOLZ, J. & OLLGNIER, E. O enigma da competência em educação. Porto Alegre: Artmed, 2004.

FERRARO JR, L. A. (Org.) Encontros e caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

FONSECA, S. G. & SILVA, M. A. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de história. SP, v. 31, n. 60, p.13-33, 2010.

LE GOFF, J. História e memória. Trad. Irene Ferreira, Bernardo Leitão e Suzana Ferreira Borges. 5ª. ed. Campinas: Editora UNICAMP, 2006.

MAGALHÃES, M. S. Apontamentos para pensar o ensino de História hoje: reformas curriculares, ensino médio e formação do professor. Tempo, v.11, n. 21,2007.

PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: ArtMed, 1999.

SÃO PAULO. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: história. São Paulo, Secretaria Estadual de Educação. 2008.

SEIXAS, J. A. Os campos (in)elásticos da memória: reflexões sobre a memória histórica. In: SEIXAS, J. A.; BRESCIANI,M. S. & BREPOHL, M. (orgs.) Razão e paixão na política. Brasília: Ed. UNB, 2002, p. 59-77.

SILVA, V. R. Concepções de História e de ensino em manuais para o ensino médio brasileiros, argentinos e mexicanos. Tese (Doutorado em História) – FFLCH/USP, 2006.

Published

2018-12-21

How to Cite

FARIAS JUNIOR, J. P. de. ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 448–469, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial e continuada de profissionais da educação: vieses políticos necessários