Distance Education in Continued Teacher Training Policies
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-47393Keywords:
Distance Education, Public policies, Continued education, TeacherAbstract
This article focuses on the public policies of continued education for teachers through Distance Education (EAD in Portuguese) and brings the problem question: how were EAD policies historically constituted in Brazil and how are they implemented in teacher training? The aim of this work is to analyze how the modality of distance education was inserted in public policies of continued teacher training, from the Law of Directives and Bases (LDB in Portuguese), 1996, especially in the National Education Plans. The methodology used was the bibliographical research, both qualitative and exploratory, was used as methodology, based on authors such as Dourado (2008), Belloni (2003), Nogueira (2011), Costa e Zanatta (2010), Pretto e Riccio (2010). The study shows that changes in global productive system strongly influenced public policies, resulting in reforms to meet the demand of new professionals, including in education.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, S.F. de As Políticas Públicas Educacionais do Governo Lula e a Educação a Distância. Dissertação de mestrado. Belo Horizonte: Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, 2012. Disponível em: < http:// www.files.scire.net.br/atrio/cefet-mg.../sabrina_ferreira_de_aguiar > Acesso em 27 dez. 2015. https://doi.org/10.14295/2596-2221.xviceel.2018.139.
ARRUDA, E. P. ARRUDA, D. E. P. Educação a Distância no Brasil: Políticas Públicas e Democratização do Acesso ao Ensino Superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 03, 2015. Disponível em: < http:// http://www.scielo.br> Acesso em 07 jan. 2016. https://doi.org/10.1590/0102-4698117010.
BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados, 2003.
BRASIL. Conferência Nacional de Educação – CONAE. Construindo o Sistema Articulado de Educação: Plano Nacional de Educação, Diretrizes e Estratégias de Ação – Documento Referência. Brasília: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/conae/documento_referencia.pdf> Acesso em 15 mai. 2019. https://doi.org/10.1590/s0101-73302010000300019.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb> Acesso em 12 dez. 2015. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829.
BRASIL. Lei nº 10172, de 09 de janeiro de 2001. Plano Nacional de Educação. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm> Acesso em 12 dez. 2015. https://doi.org/10.1590/s0104-40602006000100015.
BRASIL. Plano de Desenvolvimento da Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/livro/livro.pdf> Acesso em 12 dez. 2015. https://doi.org/10.11606/d.8.2013.tde-18092013-111030.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede – a Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. https://doi.org/10.17231/comsoc.5(2004).1256
COSTA, M. L. F. ZANATTA, R. M. (orgs.) Educação a Distância no Brasil: Aspectos Históricos, Legais, Políticos e Metodológicos. 2. ed. Maringá: Eduem, 2010.
DOURADO, L. F. Políticas e Gestão da Educação Superior a Distância: Novos Marcos Regulatórios? Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 891-917, out. 2008. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em 05 jan. 2016. https://doi.org/10.1590/s0101-73302008000300012
LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. O que é o Virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência: O Futuro do Pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MENDES, A. M. A Educação a Distância nos Meandros da Legislação Brasileira: 1988-1996. Dissertação de mestrado. Brasília: Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, 2005. Disponível em: < http:// www.unb.br> Acesso em 27 dez. 2015. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6291
NOGUEIRA, D. X. P. A Educação a Distância no Brasil: da LDB ao Novo PNE. In: 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação, 2011, São Paulo. Comunicação. São Paulo, 2011, PUC-SP e USP. Disponível em: < http://www.anpae.org.br/simposio2011>. Acesso em: 18 dez. 2015. https://doi.org/10.29381/0103-8559/2019290143-5
PESCE, L. As Contradições da Institucionalização da Educação a Distância, pelo Estado, nas Políticas de Formação de Educadores: Resistência e Superação. HISTEDBR On-line, Campinas, n.26, p.183 –208, jun. 2007. Disponível em: Acesso em 05 jan. 2016. https://doi.org/10.20396/rho.v15i65.8642710
PETERS, O. Didática da Educação a Distância. São Leopoldo: Unisinos, 2001.
PRETTO, N. L. RICCIO, N. C. R. A Formação Continuada de Professores Universitários e as Tecnologias Digitais. Educar, Curitiba, n. 37, p. 153-169, maio/ago. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br> Acesso em 05 jan. 2016. https://doi.org/10.1590/s0104-40602010000200010.
SANTINELLO, J. Pressupostos Teóricos da Educação a Distância no Brasil. EmRede – Revista de Educação a Distância UniRede, Santa Catarina, v. 1, n.1, 2014. Disponível em Acesso em 07 jan. 2016. https://doi.org/10.3895/rbect.v8n2.2974
SARDELICH, M. E. Formação de Professores no Brasil: Políticas para a Modalidade a Distância. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 16, n. 22, p. 13-43, dez. 2013. Disponível em Acesso em 20 mai. 2016. https://doi.org/10.1590/1983-21172008100103.
SAVIANI, D. O Plano de Desenvolvimento da Educação: Análise do Projeto do MEC. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1231-1255, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em 05 jan. 2016. https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000300027.
SOUZA, M. M. P. de. SILVA, W. V. K. M. Fundamentos Históricos da Educação a Distância: Políticas e Práticas da EaD no Brasil. Maringá: CESUMAR, 2011.
ZANLORENZI, M. J. Entre a LDB 9.394/96 e o PNE 2014-2024: Breves Apontamentos Sobre a Educação a Distância na Formação de Professores. In: Encuentro Latinoamericano de Profesores de Política Educativa, II Seminário Internacional de Questões de Pesquisa em Educação, 2015, Guarulhos – SP. Comunicação. Guarulhos, 2015, UNIFESP. Disponível em < http://www.relepe.org> Acesso em 07 jan. 2016. https://doi.org/10.17143/ciaed/xxiiciaed.2016.00056