The PNAIC as a Continuing Training Policy in the PI: what the study leaders reveal about the training needs of literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-03Keywords:
Policies, Continuing Education, Formative Needs, Teachers LiteracyAbstract
The article discusses the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) as a policy of continuous training with emphasis on the training needs of literacy teachers and aims to present a brief analysis of the creation and implementation of the Program in the Piauí. In order to do so, we adopted bibliographic and documentary research on the pact, and the narrative research based on the formation of the experiences, training and pedagogical practice of the research interlocutors. Three aspects are analyzed and discussed: the contextualization of Pnaic in Brazil and its management in the PI, considering training as a space for teacher reflection and the approval data recorded in the first two years of program.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional-Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: . Acesso em: 15 jun. 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela alfabetização na idade certa: formação do professor alfabetizador: caderno de apresentação / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional.–Brasília: MEC, SEB, 2012a.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portaria nº 867, de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais.Diário Oficial da União, 2012b.
BRASIL. Lei nº 13.005. de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 26 de jun. 2014b. Seção 1, p.1, Ed. Extra.
BRASIL. O Plano de Desenvolvimento da Educação:razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007.
BRITO, A. E. Formação do docente alfabetizador: revelando as exigências e os desafios. In: IV Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI, 2006, Teresina/PI. Livro de resumo.Teresina: Ed. UFPI, 2006. p. 1-10. v. 1.
BRITO, A. E. Prática pedagógica alfabetizadora: a aquisição da língua escrita como processo sociocultural. In: Revista Iberoamericana de Educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). n. 44/4 -10 de noviembre de 2007. Disponível em: <http://www.rieoei.org/deloslectores/1877Brito.pdf>. Acesso em: 08 abr. 2013.
BRITO, A. E.; MELO R. A. de.Formação continuada de professores e o delineamento das políticas de alfabetização. In: Formação continuada de professores: desafios da alfabetização na idade certa. Antonia Edna Brito e Raimunda Alves Melo (Orgs.). Teresina: EDUFPI, 2016. P. 22-46.
CHU, S. K.; BAJRACHARYA, R. Regional Mid-Term Evaluation of Literacy Initiative for Empowerment (LIFE). Bangkok: UNESCO Asia-Pacific Regional Bureau for Education, 2011. Disponível em: http://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/Literacy/LIFE/Mid-termPackage/3_asia_regional_and_country_reports/3a_%20Regional_%20report_Asia/LIFE_Midterm_Evaluation_%20Report_Asia_Pacific.pdf. Acesso em: 09 set. 2018.
DECLARAÇÃO, DE DAKAR. Educação para todos – 2000. Educação, 2012. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127509porb.pdf. Acessada em 29/04/2015. Acesso em: 09 set. 2018.
DECLARAÇÃODO MILÊNIO, Objetivos de Desenvolvimento. Relatório nacional de acompanhamento. Brasília: Ipea, 2010. Disponível em: http://ba.one.un.org/content/dam/undp/library/MDG/english/MDG%20Country%20Reports/Brazil/brazilinformenacionalodm2005.pdf. Acesso em: 09 set. 2018.
GARCIA, R. L.A formação da professora alfabetizadora: reflexões sobre a prática. São Paulo: Cortez, 2008.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Fundação Carlos Chagas. In: Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo:Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social.6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística(IBGE). Sinopse do Censo Demográfico, 2011. Disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/default.shtm. Acesso em: 09 set. 2018.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira(INEP).Programa Internacional de Avaliação de Alunos (Pisa):resultados nacionais – Pisa 2009 / Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. – Brasília: O Instituto, 2012.126 p.: il.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira(INEP). Prova Brasil 2011.Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-divulga-resultados-preliminares-da-prova-brasil-2011/21206. Acesso em:09 set. 2018.
KRAMMER, S. Alfabetização, leitura e escrita formação de professores em curso. São Paulo: Ática, 2010.
PIRES, A. deP.;SCHNECKENBERG, M. Política de formação continuada de professores: o Pnaic e o desafio da alfabetização a idade certa. In: CAMINE: Cam. Educ. = CAMINE: Ways Educ.,Franca, SP, Brasil –e ISSN 2175-4217.
SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A: Salvador(BA); UNEB, 2006.