Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil

Authors

  • Kátia Aparecida da Silva Nunes Miranda Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Elenice Maria Cammarosano Onofre Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-03

Keywords:

Young people in situations of restriction and deprivation of liberty, Socioeducation, Dialogic education

Abstract

This article presents the results of a doctoral research that seeks to understand the situational context of young people in situations of deprivation of liberty and the national panorama of the execution of socio - educational measures in Brazil. The theoretical-methodological assumptions that underpin the investigation are based on critical-discursive tools for the analysis of the data that were collected in a Socio-Educational Center of Cuiabá / MT-CASE. The study reveals a mismatch between the legal and sense directions and the meaning presented by young people in their daily lives.

 

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Author Biographies

Kátia Aparecida da Silva Nunes Miranda, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Grupos de Pesquisa: Educação de jovens e adultos em restrição e privação de liberdade e Práticas Sociais e Processos Educativos. Pesquisadora do Núcleo de investigação e práticas em educação nos espaços de restrição e privação de liberdade

Elenice Maria Cammarosano Onofre, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutora em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (FCL - UNESP). Docente do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas

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Published

2019-02-18

How to Cite

MIRANDA, K. A. da S. N.; ONOFRE, E. M. C. Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas no sistema carcerário e socioeducativo do Brasil