The concept of school works and the (un)politicization of social agents, under Maurício Tragtenberg's theory

Authors

  • Simone Vieira Melo Shimamoto Universidade Federal de Uberlândia - Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-07

Keywords:

Work, School Work, Control, Autonomy, Self-management

Abstract

This article aims to bring out for debate the concept of subject/agent of school works within a dialetical perspective, using Tragtenberg studies. Considering the organization and complexity of the school context, we can infer its hierarchical and bureaucratic matrix, which is linked to the dominant socioeconomic class's interests. As it is, we assume the education's agents can count on school works only as a fragile tool of politicization and overcoming the installed model; also, presuming them as hardship executors regarding self-organization and alienated from effective participation, autonomy or self-management. The final goal is the invitation to investigate, study, reflect and discuss the issues presented above, providing tools to endure debates, deconstruct naturalizations and support the subject/agent's politicization process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Simone Vieira Melo Shimamoto, Universidade Federal de Uberlândia - Faculdade de Educação

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Pesquisadora do Curso de Pedagogia a Distância da Universidade Federal de Uberlândia.

References

ANTUNES. Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 6. ed. São Paulo: Boitempo, 2002.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista. A degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1980.

CARVALHO, Olgamir Francisco de. A escola como mercado de trabalho. Os bastidores da divisão do trabalho no âmbito escolar. São Paulo: Iglu, 1989.

ENGUITA, Mariano F. Trabalho, Escola e Ideologia: Marx e a crítica da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GURVITCH, Georges. La ideia del Derecho Social. Granada: Editorial Comares, S.L., 2005.

GUTIÉRREZ, Francisco. Educação como práxis política. Tradução de Antonio Negrino. São Paulo: Summus, 1988.

LIMA, Antonio Bosco (Org.). Estado e controle social no Brasil.Uberlândia: Composer; Fapemig; GPEDE, 2009.

LIMA, Antonio Bosco(Org.). Estado, políticas educacionais e gestão compartilhada. São Paulo: Xamã, 2004.

LIMA, Antonio Bosco; PRADO, Jeovandir C.; SHIMAMOTO, Simone V. de Melo. Gestão democrática, gestão gerencial e gestão compartilhada: novos nomes velhos rumos. Anais XXV Simpósio Brasileiro; II Congresso Ibero-americano de Política e Administração da Educação, São Paulo/ SP, 2011.

LIPIANSKY, Edmond Marc. A Pedagogia Libertária. São Paulo: Imaginário: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica.10. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, p. 152-165, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf>. Acesso: 10 ago. 2011.

SHIMAMOTO, Simone V. M. Gestão Escolar Democrática: discursos de transformação ou conservação? Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, MG, 2011.

SHIMAMOTO, Simone V. M. A concepção de trabalho escolar a partir de Maurício Tragtenberg: fios e tramas de debate na (des)politização dos sujeitos sociais. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, MG, 2016.

TRAGTENBERG, Maurício. O conhecimento expropriado e reapropriado pela classe operária – Espanha 80. In: Educação & Sociedade, n. 7. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1980, p. 53-62, 1980.

TRAGTENBERG, Maurício. Kropotkin. Textos escolhidos. Porto Alegre: L & PM Editores, 1987.

TRAGTENBERG, Maurício. Memorial. Revista Espaço Acadêmico, n.30, Nov. 2003. Disponível em http://espacoacademico.com.br/030/30mt_memorial.htm.

TRAGTENBERG, Maurício. Sobre educação, política e sindicalismo. 3.ed. rev. São Paulo: UNESP, 2004. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2004.

TRAGTENBERG, Maurício. Administração, poder e ideologia. 3.ed. rev. São Paulo: UNESP, 2005. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2005.

TRAGTENBERG, Maurício. O capitalismo no século XX. 2.ed. rev. e ampliada. São Paulo: UNESP, 2010. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2010.

TRAGTENBERG, Maurício. Teoria e Ação Libertárias. São Paulo: Ed. Unesp, 2011. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2011.

TRAGTENBERG, Maurício. Autonomia Operária. São Paulo: Ed. Unesp, 2011a. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2011.

TRAGTENBERG, Maurício. Educação e Burocracia. São Paulo: Ed. Unesp, 2012. (Coleção Maurício Tragtenberg), 2012.

UHLE, Agueda B. A Administração Educacional: suas transformações e o perigo da corrupção da linguagem. In: FONSECA, D. M. (Org.). Administração Educacional: um compromisso democrático. Campinas, SP: Papirus, 1994, p. 53-65, 1994.

Published

2019-02-18

How to Cite

SHIMAMOTO, S. V. M. The concept of school works and the (un)politicization of social agents, under Maurício Tragtenberg’s theory. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 2, 2019. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46776. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Papers