Genders and sexualities in educative spaces: strategies to cope with homofobia

Authors

  • Deise Azevedo Longaray Universidade Federal do Rio Grande
  • Paula Regina Costa Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34557

Keywords:

Educational Spaces, Subjectivities, Homophobia

Abstract

This article aims to problematize the production of lesbians, gays, transvestites and transsexuals subjectivities and discuss about some pedagogical propositions of coping with homophobia at school. The text was produced based on theoretical assumptions from the foucauldian perspective and from the Queer theory. We discussed about the understanding of standard, abnormality and normality and debated about some educational spaces that constitute LGBT subjects, such as the school, the family, the media and the religious institutions. We presented some discussion strategies of homofobia in the scholastic space, emphasizing the importance of the production of didactic-pedagogical resources that contribute to the minimization of prejudice the in scholastic and academic environments.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Deise Azevedo Longaray, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação em Ciências.

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Ciências Biológicas. Professora Associada IV do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio
Grande

References

BORRILLO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BUTLER, Judith.Problemas de gênero:feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

EWALD, François. Foucault e a norma. In:EWALD, François (Org.). Foucault, a norma e o direito. Lisboa: Veja, 1993. p. 77-125.

FERNANDES, Felipe Bruno Martins Fernandes. A Agenda anti-homofobia na educação brasileira (2003-2010). 2011. 422p. Tese (Doutorado em Ciências Humanas). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas. Florianópolis, SC, 2011.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade:curso no Collège de France (1975 – 1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 36. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o Poder. In:DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul (Org.). Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica.Rio de janeiro: Forense Universitária, 2010.p. 273-295.

HENNING, Paula Corrêa. Efeitos de sentido em discursos educacionais contemporâneos:produção de saber e moral nas Ciências Humanas. 2008. 282f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação:uma perspectiva pós-estruturalista. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes et al(Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 8-34.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pela diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP – Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.

PERES, Wiliam Siqueira. Cenas de exclusões anunciadas: travestis, transexuais, transgêneros e a escola brasileira. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas.Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2009. p. 235-264.

PORTOCARRERO, Vera. As ciências da vida: de Ganguilhem a Foucault. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2009.

SPARGO, Tamsin. Foucault y la teoriaqueer.Barcelona: Gedisa Editorial, 2004.

VEIGA-NETO, Alfredo.Foucault e a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2016-05-30

How to Cite

LONGARAY, D. A.; RIBEIRO, P. R. C. Genders and sexualities in educative spaces: strategies to cope with homofobia. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 4, n. 2, 2016. DOI: 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34557. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34557. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Papers