The incorporation of the SDGs at the University of Brasília based on the UnB 2030 Strategic Program
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2024-71960Keywords:
2030 Agenda, Sustainable Development Goals (SDG), Extension, EducationAbstract
In 2015, all United Nations Member States adopted the 2030 Agenda, which comprises 17 Sustainable Development Goals (SDGs) and 169 targets. These goals have already had significant impacts on life in society globally. This text seeks to critically present how the 2030 Agenda and the SDGs are incorporated at the University of Brasília (UnB) as part of the territorialization process of the 2030 Agenda. The article uses exploratory research as a methodology, based on a review of specialized literature, as well as a SWOT approach to institutional behavior. As a result, we systematized experiences that allowed us to understand the process of incorporating the SDGs as a way of contributing to UnB's capabilities as an agent of social change.
Downloads
References
ACHARYA, A. Dialogue and discovery: in search of international relations theories beyond the west. Millennium: journal of international studies, London, v. 39, n. 3, p. 619-637, 2011. DOI 10.1177/0305829811406574. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0305829811406574. Acesso em: 6 abr. 2024.
BUSS, P. M. et al. Promoção da saúde e qualidade de vida: uma perspectiva histórica ao longo dos últimos 40 anos (1980-2020). Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 2, n. 12, 2020. DOI 10.1590/1413-812320202512.15902020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5BJghnvvZyB7GmyF7MLjqDr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 6 abr. 2024.
CABRAL, R.; GALVÃO, T. G. Reimagining the UN 2030 Agenda by connecting the SDG to culture, art and communication. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 21, n. 41, p. 44-59, 2022. DOI 10.55738/alaic.v21i41.931. Disponível em: https://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/931. Acesso em: 4 abr. 2024.
CABRAL, R.; GALVÃO, T. Guia Agenda 2030: integrando ODS, educação e sociedade. São Paulo: LM, 2020. Disponível em: https://www.guiaagenda2030.org/. Acesso em: 6 abr. 2024.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.
DIBBERN, T.; SERAFIM, M. P. Sustainable development goals and the scientific community: a systematic review of the literature and the research agenda. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 2, 2022. DOI 10.33448/rsd-v11i2.26241. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/26241. Acesso em: 4 abr. 2024.
GALVÃO, T.; LIMA, M. G. B.; RAMIRO, R. Bottom-up regionality and the sustainable development goals: civil society organizations shaping 2030 Agenda implementation in Latin America. Revista Brasileira de Política Internacional, Brasília, v. 66, n. 2, 2023. DOI 10.1590/0034-7329202300221. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbpi/a/RQsxHShkThyy5FyFMncdMBj/. Acesso em: 5 abr. 2024.
GRAU, F. X. et al. Higher education in the world: towards a socially responsible university; balancing the global with the local. Girona: Global University Network for Innovation, 2017.
GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 25-49, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6078. Acesso em: 6 abr. 2024.
GÜREL, E.; MERBA, T. A. T. Swot analysis: a theoretical review. The Journal of International Social Research, Türkiye, v. 10, n. 51, 2017. DOI 10.17719/jisr.2017.1832. Disponível em: https://www.sosyalarastirmalar.com/abstract/swot-analysis-a-theoretical-review-75703.html. Acesso em: 6 abr. 2024.
MARTINS, A. P. A.; GALVÃO, T. Guia de interseccionalidades na Agenda 2030: para uma educação transformadora. Brasília, DF: UnB, 2021. Disponível em: https://gtagenda2030.org.br/2021/09/17/baixe-o-guia-da-agenda-2030-para-uma-educacao-transformadora/. Acesso em: 5 abr. 2024.
MENEZES, H. Os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável e as Relações Internacionais. João Pessoa: Editora da UFPB, 2019.
ROCHA, D. G.; WEISS, V. P. A. The convergences between the Sustainable Development Goals and national agendas: the Brazilian case. Health Promotion International, Oxford, v. 1, n. 341, p. 46-55, 2019. DOI 10.1093/heapro/daz010. Disponível em: https://academic.oup.com/heapro/article/34/Supplement_1/i46/5416768. Acesso em: 6 ago. 2024.
SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência social. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SERAFINI, P. G.; MOURA, J. M.; NOBRE, A. C. S. Considerações sobre a alta em linguagem nos atendimentos fonoaudiológicos. International Journal of Development Research, India, v. 11, n. 1, 2021. DOI 10.37118/ijdr;20965.01.2021. Disponível em: https://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/20965_0.pdf. Acesso em: 6 abr. 2024.
SILVA, V. M., K. et al. A matriz SWOT como instrumento de gestão estratégica de uma instituição pública de ensino superior. Sistemas & Gestão, Niterói, v. 17, n. 2, 2022. DOI 10.20985/1980-5160.2022.v17n2.1763. Disponível em: https://revistasg.uff.br/sg/article/view/1763. Acesso em: 7 abr. 2024.
SNOW, C. P. As duas culturas. Tradução de Miguel Serras Pereira. Lisboa: Presença, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thiago Gehre Galvao, Dais Gonçalves Rocha, Julia Aparecida Devidé Nogueira, Rita Silvana Santana Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.