The extension program Café na Química

focus on the Chemistry leveling courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-71573

Keywords:

Leveling Courses, Chemistry, Extension, Digital platforms

Abstract

The Chemistry Leveling Courses, of an extension nature, aim to review the basic high school chemistry contents that will be worked on by teachers with university entrants. To this end, we sought to qualitatively characterize three of these actions, proposed in 2021, presenting their target audience, the chemistry courses organized and the feedback from course participants regarding the activities developed. The leveling extension actions were developed by university tutors and IQUFU teachers. We identified a diverse audience in the three versions, mainly composed of basic education students and those recently entering higher education, as well as some working professionals. The students come from different courses at the offering institution, with emphasis on Chemistry and Engineering students. A total of seven Chemistry Leveling Courses were offered during this period and, based on the narratives of the course participants, their completion was essential for reviewing essential chemistry content. Thus, the development of these activities proved to be a promising path towards strengthening relations between the community and the university, in order to promote actions that improve the learning of the people involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Mendonça Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia

Graduating in Chemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; scholarship holder in the Café na Química Extension Program at the same institution.

Fábio Augusto do Amaral, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Sciences, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; professor at the Chemistry Institute of the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil

Mariana Tanaka Niero, Universidade Federal de Uberlândia

Student in Industrial Chemistry at the Chemistry Institute, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil

Juliane Zacour Marinho, Universidade Federal da Grande Dourados

PhD in Chemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; collaborating researcher at the Electroanalytical Research Center of the Chemistry Institute of the same institution.

Mariana Cardoso Marra, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Chemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; researcher at the Laboratory of Thin Films and Plasma Processes, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil

Rafael Martins Mendes, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Institute of Chemistry and Biotechnology, Federal University of Alagoas, State of Alagoas, Brazil

References

AMARAL, L. C. S. et al. Curso de licenciatura noturna em química no Centro Universitário de Lavras - MG: perfil do curso e da evasão dos alunos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 12., 2004, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: ENEQ, 2004. p. 127. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Nkhqs1hYenq0AHq_t3she4KC5WhlDU03/view. Acesso em: 3 abr. 2024.

BALDISSARELLI, J. M.; PIRES, V.; ZAMBONIN, A. A. G. Programa de apoio e extensão a cultura como ferramenta de aproximação com a sociedade. Extensão em Foco, Caçador, v. 9, n. 1, p. 10-19, 2021. DOI 10.33362/ext.v9i1.2185. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/2185. Acesso em: 3 abr. 2024.

BERTICELLI, D. G. D. et al. Nivelamento de matemática: uma alternativa para o ensino remoto. Revista Extensão em Foco, Curitiba, n. 23, p. 308-323, jun. 2021. DOI 10.5380/ef.v0i23.80104. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/80104. Acesso em: 3 abr. 2024.

BRAGA, M. M.; MIRANDA-PINTO, C. O. B.; CARDEAL, Z. L. Perfil sócio-econômico dos alunos, repetência e evasão no curso de química da UFMG. Química Nova, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 438-444, 1997. DOI 10.1590/S0100-40421997000400017. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/detalhe_artigo.asp?id=3298. Acesso em: 3 abr. 2024.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 3 abr. 2024.

BRASIL. Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da educação. Avaliação da aprendizagem e nivelamento. Material de apoio ao programa ensino integral do estado de São Paulo. Caderno do gestor. São Paulo: SE, 2014.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019.

CRUZ, G. L. A. et al. Extensão universitária e a escola pública: um relato de experiência em tempos de pandemia. Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 130-143, jan./jun. 2022. DOI 10.14393/REE-v21n12022-64004. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/64004. Acesso em: 3 abr. 2024.

CUNHA, A. M.; TUNES, E.; SILVA, R. R. Evasão do curso de química da Universidade de Brasília: a interpretação do aluno evadido. Química Nova, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 262-280, 2001. DOI 10.1590/S0100-40422001000200019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/N67XK4g46ckwYKq7bBFhVvH/. Acesso em: 3 abr. 2024.

DAITX, A. C.; LOGUERCIO, R. Q.; STRACK, R. Evasão e retenção escolar no curso de licenciatura em Química do Instituto de Química da UFRGS. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 153-178, ago. 2016. DOI 10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p153. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/111. Acesso em: 3 abr. 2024.

DIAS, E.; RAMOS, M. N. A educação e os impactos da Covid-19 nas aprendizagens escolares. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 117, p. 859-870, out./dez. 2022. DOI 10.1590/S0104-40362022004000001. Disponível em: scielo.br/j/ensaio/a/LTWGK6r8n6LSPPLRjvfL9qs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2022.

DORNELLES, F. R. B.; CASTAMAN, A. S.; VIEIRA, J. A. Educação profissional e tecnológica: desafios e perspectivas na formação docente. Revista Exitus, Santarém, v. 11, p. 01-22, 2021. DOI 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1537. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2237-94602021000100206&script=sci_abstract. Acesso em: 20 out. 2023.

ECHEVERRÍA, A. R.; BENITE, A. M. C.; SOARES, M. H. F. B. A pesquisa na formação inicial de professores de química a experiência do Instituto de Química da Universidade Federal de Goiás. In: ECHEVERRÍA, A. R.; ZANON, L. B. (org.). Formação superior em química no Brasil: práticas e fundamentos curriculares. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2016. p. 25-48.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

FREITAS, M. T. M. Extensão: uma oportunidade de intervenção. Em Extensão, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 35-39, 1999. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20471. Acesso em: 4 abr. 2024.

GONÇALVES, J. C. et al. Evasão/cancelamento de alunos matriculados do curso de licenciatura em química do IFSul-CaVG. In: ENCONTRO DE DEBATES SOBRE O ENSINO DE QUÍMICA, 36., 2016, Pelotas. Anais […]. Pelotas: IFPelotas, 2016. p. 1250-1251. Disponível em: http://36edeq.edeq.com.br/anais.html. Acesso em: 4 abr. 2024.

JUCÁ, S. C. S. et al. Acesso, permanência e êxito no ensino superior: análise do desempenho acadêmico e da evasão de estudantes no IFCE. Revista Thema, Pelotas, v. 16, n. 1, p. 115-128, 2019. DOI 10.15536/thema.16.2019.115-128.1170. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1170. Acesso em: 9 abr. 2020.

LIMA, J. P. M.; REIS, N. A. Percentual de evasão, conclusão e formação no prazo regular na licenciatura em química da Universidade Federal do Sergipe/campus Professor Alberto Carvalho. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 6, n. 1, p. 174-184, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2713. Acesso em: 23 mar. 2020.

MACHADO, R. C.; CAVALCANTI, E. L. D. Desempenho acadêmico e sucesso/insucesso escolar dos estudantes do curso de química: relações possíveis. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010, Brasília. Anais [...]. Brasília: ENEQ, 2010. p. 1-10. Disponível em: http://www.sbq.org.br/eneq/xv/trabalhos.htm. Acesso em: 4 abr. 2024.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

MAZZETTO, S. E.; BRAVO, C. C.; CARNEIRO, S. Licenciatura em química da UFC: perfil sócio-econômico, evasão e desempenho dos alunos. Química Nova, São Paulo, v. 25, n. 6, p. 1204-1210, 2002. DOI 10.1590/S0100-40422002000700024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/Lb8kxWnRgJVcbbYFVnnSFpC/?lang=pt#. Acesso em: 4 abr. 2024.

MÓL, G. S.; FERNANDES, R. F. Reprovação na disciplina fundamentos de química da UnB e algumas implicações. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 17., 2014, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: ENEQ, 2014. p. 3397. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1-i0zcHC_RDVHcLvuRKAyZESrmcfgLg1v/view. Acesso em: 13 jul. 2023.

MORAES, J. T.; LOPES, E. M. T. A formação de profissionais de saúde em instituições de ensino superior de Divinópolis, Minas Gerais. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 435-444, 2009. DOI 10.1590/S1981-77462009000300003. Disponível em: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1659. Acesso em: 4 abr. 2024.

MOREIRA, M. L.; SIMÕES, A. S. M. O uso do whatsapp como ferramenta pedagógica no ensino de química. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 21-43, out./dez. 2017. DOI 10.3895/actio.v2n3.6905. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6905. Acesso em: 4 abr. 2024.

MOTA, J. S. Utilização do google forms na pesquisa acadêmica. Revista Humanidades & Inovação, Palmas, v. 6, n. 12, p. 371-380, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106. Acesso em: 4 abr. 2024.

NERY, B. K.; MALDANER, O. A. Formação de professores: compreensões em novos programas e ações. Ijuí: Unijuí, 2014.

NEVES, M. M.; DORNELES, A. M. Evasão e número de egressos no curso de química licenciatura da FURG: reflexões a respeito da formação inicial de professores. In: ENCONTRO DE DEBATES SOBRE O ENSINO DE QUÍMICA, 36., 2016, Pelotas. Anais [...]. Pelotas: IFPelotas, 2016. p. 641-647. Disponível em: http://36edeq.edeq.com.br/anais.html. Acesso em: 12 nov. 2023.

PACZKOWSKI, I. M.; PASSOS, C. G. Whatsapp: uma ferramenta pedagógica para o ensino de química. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 316-325, 2019. DOI 10.22456/1679-1916.95799. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/95799. Acesso em: 12 nov. 2023.

PADIM, D. F.; MELO, Í. C.; EPOGLOU, A. Analisando as dificuldades: o curso de química sob a ótica dos calouros. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 14., 2008, Paraná. Anais […]. Paraná: ENEQ, 2008. p. 1. Disponível em: https://www.sbq.org.br/ensino/_eneq. Acesso em: 4 abr. 2024.

QUEIROGA, E. M. et al. Modelo de predição da evasão de estudantes em cursos técnicos a distância a partir da contagem de interações. Revista Thema, Pelotas, v. 15, n. 2, p. 425-438, 2018. DOI 10.15536/thema.15.2018.425-438.868. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/868. Acesso em: 23 abr. 2023.

RANGEL, F. O. et al. Evasão ou mobilidade: conceito e realidade em uma licenciatura. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 1, p. 25-42, 2019. DOI 10.1590/1516-731320190010003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8VCLL7STFbVsjkXTNPcYk5F/#. Acesso em: 4 abr. 2024.

RAULINO, J. L. C. et al. Evasão e reprovação no curso de licenciatura em química da UFCG: uma análise dos motivos num estudo de caso. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 16., 2012, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2012, p. 1. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/index. Acesso em: 4 abr. 2024.

RODRIGUES, A. L. et al. Curso de nivelamento de física elementar: um projeto inovador de aprendizagem na engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 40., 2012, Belém. Anais [...]. Belém: COBENGE, 2012. p. 1-12. Disponível em: https://www.abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/7/artigos/104431.pdf. Acesso em: 4 abr. 2024.

RODRIGUES, G. C. et al. Avaliação do desempenho do curso de nivelamento em matemática na Universidade Federal do Pampa. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE MATEMÁTICA DA REGIÃO SUL FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (UNIPAMPA), 20., 2014, Bagé. Anais [...]. Bagé: EREMAT, 2014. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/eremat/files/2014/12/RE_Rodrigues_032.375.480-572.pdf. Acesso em: 4 abr. 2024.

RODRIGUES, G. M. Programa extensionista café na química: concepções dos participantes quanto às suas aprendizagens em cursos de nivelamento em matemática. 2023. 79 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Instituto de Química, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.

RODRIGUES, M. M. A extensão universitária no contexto da relação universidade-sociedade. Em Extensão, Uberlândia, v. 2, n. 1, 2000. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20480. Acesso em: 4 abr. 2024.

RODRIGUES, M. M. Universidade, extensão e mudanças sociais. Em Extensão, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 41-51, 1999. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20472. Acesso em: 4 abr. 2024.

SANTOS, A. M. As funções da universidade: ensino, pesquisa e extensão. Extensão em Foco, Caçador, v. 1, n. 1, p. 6-12, jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/art01. Acesso em: 4 abr. 2024.

SANTOS JÚNIOR, V. B.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583. Acesso em: 4 abr. 2024.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019.

SILVA, C. G. et al. Estudo dos índices de reprovação nos primeiros períodos do curso de bacharelado em química do IFJR – campus Nilópolis. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO QUÍMICA, 13., 2015, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: SIMPEQUI, 2015. p. 1-2. Disponível em: https://www.abq.org.br/simpequi/2015/trabalhos/90/7153-20843.html. Acesso em: 4 abr. 2024.

STATISTA. Statistics and market data on mobile internet & apps. The Statistics Portal, 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Conselho Universitário. Resolução Nº 19/2019, de 08 de novembro de 2019. Aprova a reformulação do projeto pedagógico do curso de graduação em química, grau licenciatura, modalidade presencial, turno noturno, campus Uberlândia, e dá outras providências. Uberlândia, 2019. Disponível em: http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONGRAD-2019-19.pdf. Acesso em: 17 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Instituto de Química. Cursos de nivelamento química e matemática - versão 5.0 . Uberlândia, 2022. Disponível em: http://www.iq.ufu.br/acontece/2022-09-cursos-de-nivelamento-quimica-e-matematica-versao-50. Acesso em: 4 abr. 2024.

VIEIRA, A. M. S.; NEVES, D. M. Programa de nivelamento em matemática no campus de Codó da Universidade Federal do Maranhão. Conjecturas, [s. l.], v. 22, n. 11, p. 692-714, 2022. DOI 10.53660/CONJ-1406-Z14. Disponível em: https://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/1406. Acesso em: 6 jun. 2023.

ZATTI, F. A. R. Além do nivelamento: percurso do programa extensionista cursos complementares na Universidade Estadual de Feira de Santana. Revista Extensão & Cidadania, Vitória da Conquista, v. 8, n. 13, p. 317-330, jan./jun. 2020. DOI 10.22481/recuesb.v8i13.6092. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/recuesb/article/view/6092. Acesso em: 4 abr. 2024.

Published

2024-06-07

How to Cite

RODRIGUES, G. M.; AMARAL, F. A. do; NIERO, M. T.; MARINHO, J. Z.; MARRA, M. C.; MENDES, R. M. The extension program Café na Química: focus on the Chemistry leveling courses. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 280–303, 2024. DOI: 10.14393/REE-v23n12024-71573. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/71573. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência