Healthy eating and oral health education

cariology exemplified through experiments for riverside children of the Middle Solimões, State of Amazonas, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-65063

Keywords:

Dental health education, Dental caries, Feeding behavior, Vulnerable populations

Abstract

The implementation of creative methodologies in favor of passing on healthy information has been an important aspect with regard to self-care awareness. This article aims to report a university extension experience carried out in a community of the Middle Solimões and which focused on the use of chemical experiments for the teaching of cariology related to the eating habits of riverside children. For this, an action was carried out involving the execution of two chemical experiments (“lava lamp” and “egg in vinegar”); a dialogic practice (participatory theater); and a perceptive mural of collective assimilation of contents (using illustrations of different foods). The experiences proved to be a relaxed way of passing on information on oral health; the participatory theater caught the attention of all the participants – mainly children aged between 5 and 8 years old –; and the perceptions mural revealed that the scientific knowledge passed on was very successfully assimilated by the target audience. The chemical experiments proved to be effective in the health education process for the aforementioned target audience. In addition, the extension academics reported solid learning about the living conditions of the riverside community, which complemented the knowledge obtained in graduation regarding this population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefter Haad Ruiz da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Mestrando em Odontologia na Universidade Federal do Amazonas, Brasil.

Iracema Ruiz da Silva, Faculdade Salesiana Dom Bosco

Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Salesiana Dom Bosco, Amazonas, Brasil.

Estefânia Ruis da Silva Mafra, Universidade Estácio de Sá

Graduação em Matemática pela Universidade Estácio de Sá, Brasil.

Mylla Cristie Campelo Monteiro, Universidade Federal do Amazonas

Mestranda em Odontologia na Universidade Federal do Amazonas, Brasil.

References

FERREIRA, O. M. C.; SILVA JÚNIOR, P. D. Recursos audiovisuais no processo ensino-aprendizagem. In: FERREIRA, O. M. C.; SILVA JÚNIOR, P. D. Recursos audiovisuais no processo ensino-aprendizagem. São Paulo: EPU, 1986. p. 144.

GADEK, F. J. Rear view mirrors for more effective overhead projector use. Journal of Chemical Education, Tucson, v. 63, n. 12, p. 1114, 1986. Doi: 10.1021/ed063p1114. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ed063p1114. Acesso em: 7 fev. 2022.

GAMA, A. S. M. et al. Inquérito de saúde em comunidades ribeirinhas do Amazonas, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 2, 2018. Doi: 10.1590/0102-311X00002817. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csp/2018.v34n2/e00002817/pt/. Acesso em: 7 fev. 2022.

GONÇALVES, R. P. N.; GOI, M. E. J. Experimentação no ensino de química na educação básica: uma revisão de literatura. Debates em Ensino de Química, Recife, v. 6, n. 1, p. 136-152, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2627. Acesso em: 5 fev. 2022.

GUIMARÃES, A. F. et al. Acesso a serviços de saúde por ribeirinhos de um município no interior do estado do Amazonas, Brasil. Revista Pan-Amazônica de Saúde, Ananindeua, v. 11, n. 1, p. 1-7, 2020. Doi: 10.5123/s2176-6223202000178. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?pid=S2176-62232020000100012&script=sci_abstract. Acesso em: 25 fev. 2022.

MATEUS, A. L. et al. Ciência na tela: experimentos no retroprojetor. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

MESSEDER NETO, H. S.; PINHEIRO, B. C. S.; ROQUE, N. F. Improvisações teatrais no ensino de Química: interface entre teatro e ciência na sala de aula. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 100-106, 2013. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/06-RSA-37-11.pdf. Acesso em: 9 fev. 2022.

NÓBREGA, A. V. et al. Impacto da cárie dentária na qualidade de vida de pré-escolares mensurado pelo questionário PedsQL. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 11, p. 4031-4042, 2019. Doi: 10.1590/1413-812320182411.04712018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/znmqWZcP7wCsc6rbGbKgCkh/?lang=pt&format=html. Acesso em: 15 jan. 2022.

PESSOA, T. R. R. F. et al. Formação em odontologia e os estágios supervisionados em serviços públicos de saúde: percepções e vivências de estudantes. Revista da ABENO, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 144-145, 2018. Doi: 10.30979/rev.abeno.v18i2.477. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/477. Acesso: 28 jan. 2022.

ROQUE, N. F. Química por meio do teatro. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 25, p. 27-29, 2007. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc25/rsa02.pdf. Acesso em: 13 fev. 2022.

SAMPAIO, J. F. et al. A extensão universitária e a promoção da saúde no Brasil: revisão sistemática. Portal: Saúde e Sociedade, Maceió, v. 3, n. 3, p. 921-930, 2018. Doi: 10.28998/rpss.v3i3.5282. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/nuspfamed/article/view/5282. Acesso em: 17 jan. 2022.

SANTOS, A. O. et al. Dificuldades e motivações de aprendizagem em Química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, Sergipe, v. 9, n. 7, p. 1-6, 2013. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/1517. Acesso em: 15 fev. 2022.

SPÍNOLA, R. M.; ARAÚJO, M. E. Manual de técnicas pedagógicas para educação em saúde bucal. São Paulo: BBERH FOUSP, 2020. p. 26-31. Disponível em: http://repositorio.fo.usp.br:8013/jspui/handle/fousp/106. Acesso em: 15 fev. 2022.

TOSTA, E. V. Cárie precoce na infância: decorrente de uma alimentação inadequada. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Odontologia) – Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos, Faculdade de Odontologia, Brasília, 2019. Disponível em: https://dspace.uniceplac.edu.br/handle/123456789/228. Acesso em: 15 fev. 2022.

Published

2022-06-27

How to Cite

SILVA, J. H. R. da; SILVA, I. R. da; MAFRA, E. R. da S.; MONTEIRO, M. C. C. Healthy eating and oral health education: cariology exemplified through experiments for riverside children of the Middle Solimões, State of Amazonas, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 219–230, 2022. DOI: 10.14393/REE-v21n12022-65063. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/65063. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência