Humanizing teacher education

records of an extension project in the light of freirian thought

Authors

  • Evandro de Godoi Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha https://orcid.org/0000-0003-0694-8700
  • Leonardo Matheus Pagani Benvenutti Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n22021-62843

Keywords:

Inseparability, Teacher training, Paulo Freire

Abstract

Carrying out a reflection on teacher training inspired by Freirian ideals of education through records of the extension project “Building itineraries mediated by Paulo Freire's ideas: EEEF 29 de Outubro and IF Farroupilha” is the central theme of this text. To this end, we made use of a partnership between the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha, Campus Santo Augusto, and the State School of Elementary Education 29 de Outubro. Subsequently, the three modules of the project were analyzed, which consisted of the historical analysis of the institutions, readings of works referring to Freire's thought and, finally, readings by Paulo Freire. Subsequently, paths to critical teacher training are pointed out, consistent with the conception we defend: the construction of training spaces that dialogue with the reality of pedagogical work. The inseparable relationship between research, teaching and extension present as public policies is worked, but, in addition, as a commitment to responsibility and ethics with the subjects of the educational act, indicated through the initial and continuing training of project participants, who, in example of Freire's legacy, they learn by teaching and teach by learning, contextualizing, criticizing, surpassing themselves as education professionals, above all, citizens subject to their histories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro de Godoi, Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha

Master degree student in Education, Federal University of Pelotas, State of Rio Grande do Sul, Brazil; administrative technician in Education at the Farroupilha Federal Institute of Science and Technology Education, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

 

Leonardo Matheus Pagani Benvenutti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Farroupilha

Master degree student in Education, Polytechnic Institute of Porto, Portugal; information technology technician at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Farroupilha, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BONAMIGO, C. A. Pedagogias que brotam da terra: um estudo sobre práticas educativas do campo. 2007. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/. Acesso em: 12 dez. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1998.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 1008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 12 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Anexo I. Projeto de longa duração. Construindo itinerários mediatizados pelas ideias de Paulo Freire: EEEF 29 de Outubro e IF Farroupilha – PIIEX Farroupilha 2015. Instituto Federal Farroupilha, 2015. Disponível em: http://www.iffarroupilha.edu.br/. Acesso em: 12 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital nº 413/2014. Seleção de Projetos de Extensão do Instituto Federal Farroupilha – PIIEX Farroupilha 2015. Instituto Federal Farroupilha, 2014a. Disponível em: http://www.sa.iffarroupilha.edu.br/. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. (2014b). Plano de Desenvolvimento Institucional 2014-2018 do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. Instituto Federal Farroupilha, 2014b. Disponível em: http://www.sa.iffarroupilha.edu.br/. Acesso em: 20 dez. 2020.

CAMINI, I. Cartas pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. São Paulo: Outras Expressões, 2012.

DEMO, P. Educação e qualidade. Campinas: Papirus, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1997.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.

FREIRE, A. M. A. (org.). A pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo: EdUnesp, 2001.

GATTI, B; BARRETO, E; ANDRÉ, M. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

SCOCUGLIA, A. C. A história de ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 5. ed. João Pessoa: EdUFPB, 2006.

Published

2022-01-18

How to Cite

GODOI, E. de; BENVENUTTI, L. M. P. Humanizing teacher education: records of an extension project in the light of freirian thought. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 111–122, 2022. DOI: 10.14393/REE-v20n22021-62843. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62843. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência