Frantz Fanon and Paulo Freire
dialogues on ethnic-racial relations and emancipatory education in the Countryside Education course at UFSC
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-74160Keywords:
Frantz Fanon, Paulo Freire, Emancipatory education, Ethnic-racial relations, Countryside EducationAbstract
Ethnic-racial matters are fundamental to the construction of a critical and emancipatory education. Frantz Fanon and Paulo Freire, through their works, offer important contributions to understanding and approaching these issues in education. This article explores how Fanon and Freire's thoughts can be integrated into classes on ethnic-racial relations in the Rural Education course at the Federal University of Santa Catarina, providing training that values cultural diversity, promotes critical awareness, and fights against racism.
Downloads
References
CALDART, R. S. Sobre educação do campo. In: SANTOS, C. A. (org.). Educação do campo: campo – políticas públicas – educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008.
CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009. DOI 10.1590/S1981-77462009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 set. 2024.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FANON, F. Os condenados da Terra. Tradução de Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980.FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2001.
MOLINA, M. A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Rev. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 6, n. 2, p. 378-400, jul./dez. 2015. DOI 10.22294/eduper/ppge/ufv.v6i2.665. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6809. Acesso em: 17 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emeson Tavares da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.