Popular education and rural extension
a review of Brazilian production on this relationship
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-69362Keywords:
Popular Education, Rural Extension, Bond, AgroecologyAbstract
The relationship between popular education and rural extension is evident in several texts that address the trajectory of rural extension in Brazil and Latin America. In some cases, it is pointed out that Rural Extension is influenced by the ideology of popular education, while in others popular education is considered to be a way of carrying out rural extension. Through a literature review, we have mapped contributions on the link between popular education and rural extension, focusing on scientific articles published in peer-reviewed journals in Portuguese, retrieved from the following repositories: i) Capes Journals; (ii) Google Scholar; (iii) Web of Science; and (iv) Scopus. Initially, we identified 19 publications, which were evaluated with the aim of selecting those that really fulfill our purpose. At the end of this analysis, there were eight articles, which were analyzed and whose results are presented in our discussion. It was possible to conclude that agroecology is a very recurrent meeting point between rural extension and popular education, in which mostly work is done with exchanges, exchange of knowledge and the collective construction of knowledge.
Downloads
References
AKOBENG, A. K. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Archives Disease in Childhood, London, v. 90, n. 8, p. 845-848, 2005. DOI 10.1136/adc.2004.058230. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1720526/. Acesso em: 15 set. 2022.
ALENCAR, E. Associativismo rural e participação. Lavras: UFLA; FAEPE, 1997.
ALENCAR, E. Intervenção tutorial ou participativa: dois enfoques da extensão rural. Cadernos de Administração Rural, Lavras, v. 2, n. 1, p. 23-24, 1990.
AMARAL JUNIOR, J. C. Concepções pedagógicas e modelos históricos de extensão rural: uma análise da ATER paranaense. Espaço Acadêmico, Maringá, v. 20, n. 224, p. 187-198, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/52847. Acesso em: 15 set. 2022.
BORDENAVE, J. D. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1983.
BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006 (Coleção Primeiros Passos v. 318).
BRASIL. Lei nº 12.188, de 11 de janeiro de 2010. Institui a Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural para a Agricultura Familiar e Reforma Agrária - PNATER e o Programa Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural na Agricultura Familiar e na Reforma Agrária - PRONATER, altera a Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993, e dá outras providências. Brasília, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12188.htm. Acesso em: 15 set. 2022.
CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A. (org.). Agroecologia e extensão rural sustentável: contribuições para a promoção do desenvolvimento rural sustentável. Porto Alegre: IFRS, 2004.
CAPORAL, F. R. Bases para uma nova ATER pública. Extensão Rural, Santa Maria, n. 10, p. 1-20, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/extensaorural/article/view/5546. Acesso em: 15 set. 2022.
CAPORAL, F. R. La extensión agraria del sector público ante los desafíos del desarrollo sostenible: el caso de Rio Grande do Sul, Brasil. 1998. 517 f. Tese (Doutorado em Agronomía) – Universidad de Córdoba, España, 1998.
CARRILLO, A. T. A educação popular como prática política e pedagógica emancipadora. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 15-32.
COELHO, F. M. G. A arte das orientações técnicas no campo: concepções e métodos. Viçosa: UFV, 2014.
CONTI, S.; VILLALBA, A. E.; LANDINI, F. P. Linkages between agricultural research and rural extension: key factors and approach proposals from a systematic literature review. Revista de Economia e Sociologia Rural, Brasília, v. 62, n. 1, 2023. DOI 10.1590/1806-9479.2022.265087. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/vx7BDNPcTkR6Kj3L3QvDxQh/?lang=es. Acesso em: 15 set. 2022.
DAMBRÓS, O. O papel da extensão rural e a revolução verde: “uma política de Estado a serviço do capital”. In: DAMBRÓS, O.; ARL, V. Da extensão rural à construção social do conhecimento: um desafio para o desenvolvimento local sustentável. Laranjeiras do Sul: UFFS, 2015.
FARIA, A. A. C. A educação que constrói a agroecologia no Brasil: trajetórias de um vínculo histórico. 2017. 205 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9900?locale=pt_BR. Acesso em: 15 set. 2022.
FIGUEIREDO, R. P. Extensão rural no Brasil: novos tempos. Revista Brasileira de Tecnologia, Brasília, v. 15, n. 4, 1984.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
MARINHO, C. M.; WIZNIEWSKY, J. G.; PICOLOTTO, E. L. A “pedagogia da indaga” e a construção de conhecimentos na extensão rural: fundamentos teórico-metodológicos na atuação do Instituto Regional da Pequena Agropecuária Apropriada (IRPAA). Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 97-119, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-63880. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63880. Acesso em: 15 set. 2022.
MARINHO, C. M. Agroecologia, convivência com o semiárido e extensão rural: um olhar sobre a experiência do IRPAA no território Sertão do São Francisco/BA. 2021. 356 f. Tese (Doutorado em Extensão Rural) – Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/23165. Acesso em: 15 set. 2022.
MARQUES, Z. V.; SOUSA, R. P.; ROSAL, L. F. Educação popular e agroecologia: contribuições para a construção da política de assistência técnica e extensão rural equitativa no Brasil. Extensão Rural, Santa Maria, v. 28, n. 1, 2022. DOI 10.5902/2318179662653. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/extensaorural/article/view/62653. Acesso em: 15 set. 2022.
MOREIRA, G. D. L. B.; FÁVERO, C. Materiais educativos para a comunicação com a agricultura camponesa na perspectiva da agroecologia. Educação em Revista, Marília, v. 12, n. 2, p. 75-90, 2011. DOI 10.36311/2236-5192.2011.v12n2.2488. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/2488. Acesso em: 15 set. 2022.
MUSSOI, E. M. Extensão rural: uma contribuição ao seu repensar. Revista Centro Ciências Rurais, Santa Maria, v. 15, n. 1, p. 37-50, 1985.
PALUDO, C. Educação popular. In: CALDART, R. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 280-285.
PEREIRA, J. R. Diagnóstico participativo: o método DRPE. Tubarão: Perito, 2017.
PETERSEN, P.; ALMEIDA, S. G. Rincões transformadores: trajetória e desafios do movimento agroecológico brasileiro: uma perspectiva a partir da Rede PTA. Rio de Janeiro: ASPTA, 2004.
PINTO, J. B. Extensión o educación: una disyuntiva crítica. Lima: IICA, 1973.
SCHÖNARDIE, P. A. Extensão ou educação? da extensão rural à educação dialógica do campo. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 81-106, 2019. DOI 10.14393/rep-v18n22019-47086. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47086. Acesso em: 15 set. 2022.
SILVA, F. L.; COSTA, M. A. T. S.; CAPORAL, F. R. Educação popular e direitos humanos: um diálogo com a realidade dos sujeitos sociais do assentamento Chico Mendes III, Zona da Mata pernambucana. Hum@nae, Santo Amaro, 2015. Disponível em: https://revistas.esuda.edu.br/index.php/humanae/article/view/510. Acesso em: 15 set. 2022.
SILVA, M. G. Educação popular e experiências educativas em agroecologia. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 265-285, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-63075. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63075. Acesso em: 15 set. 2022.
TORRES-REGO, T. Extensão rural: perspectivas de Paulo Freire. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 30, n. 1, p. 85-99, 2022. DOI 10.17058/rea.v30i1.16041. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/16041. Acesso em: 15 set. 2022.
TRANFIELD, D.; DENYER, D.; SMART, P. Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, [s. l.], v. 14, n. 3, p. 207-222, 2003. DOI 10.1111/1467-8551.00375. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8551.00375. Acesso em: 15 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcos Roberto Pires Gregolin, Cristiane Moraes Marinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.