Rural youths in Brazil

what do review studies reveal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69134

Keywords:

State of the art, Review studies, Rural youths

Abstract

This article reflects on the production of accumulated knowledge about rural youth in Brazil. The corpus delimited for the investigative process consists of five review studies on the issue in question (SPOSITO, 2002; 2009; CASTRO et al., 2009; WEISHEIMER, 2005; COSTA; MOREIRA, 2018). This is bibliographical research, whose production, systematization, treatment, and analysis of data allow us to state that, among the studies that address youth, the focus on rural youth is not very expressive. The results showed that the theme of youth is studied in an interdisciplinary approach, which calls into question the homogenization of young people and that there is a tendency that persists in affirming and reaffirming that young people are subjects in transition, indeterminate, who live in the “come to be”, because they are not children, and neither are adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rainei Rodrigues Jadejiski, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD student in Education, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; pedagogical coordinator at the Secretary of State for Education in Espírito Santo, Brazil; member of the Cultures, Partnerships and Rural Education Research Group (CNPq).

Erineu Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD in Education, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; postdoctoral internship at Erziehungswissenschaftliche Fakultät at Universtät-Siegen, Germany; full professor at the Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; leader of the Culture, Partnerships and Rural Education Research Group (CNPq).

References

CASTRO, E. G. et al. Os jovens estão indo embora?: juventude rural e a construção de um ator político. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009.

CORROCHANO, M. C.; NAKANO, M. Jovens, mundo do trabalho e escola. In: SPOSITO, M. P. (coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC: Inep: Comped, 2002. p. 95-134.

COSTA, A. F. S.; MOREIRA, M. I. C. Juventudes rurais no Brasil: um estado da arte (2006-2016). Curitiba: CRV, 2018.

DAYRELL, J. Juventude e escola. In: SPOSITO, M. P. (coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC: Inep: Comped, 2002. p. 67-94.

DAYRELL, J.; CARRANO, P. O estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006) – Prefácio. In: SPOSITO, M. P. (coord.). O estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. p. 7-9. (Coleção Edvcere, v. 1).

SPOSITO, M. P. (coord.). Estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. (Coleção Edvcere, v. 1).

SPOSITO, M. P. (coord.). Estado da arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. (Coleção Edvcere, v. 2).

SPOSITO, M. P. (coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC: Inep: Comped, 2002.

WEISHEIMER, N. Juventudes rurais: mapa de estudos recentes. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2005.

Published

2023-09-04

How to Cite

JADEJISKI, R. R.; FOERSTE, E. Rural youths in Brazil: what do review studies reveal?. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 242–258, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69134. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69134. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)