Undergraduate Course in Rural Educations

social representations on the choice of profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-68994

Keywords:

Licenciate Courses in Rural Education, Social Representations, College Education

Abstract

This work discusses the social representations that underlie the motivations of students to enter the Licentiate Course in Rural Education (LECampo) at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil. The instruments used to obtain the data were: a questionnaire, interview, and focus group. To interpret the information, we used the Content Analysis, proposed by Bardin. As a result, some categories were listed, among them the “Choice of the Profession”, discussed in this article. It was found that the motivation of students to attend LECampo is the result of the influence of the environment in which they live and the social representation that this course offers a great opportunity for inclusion in higher education, resulting in a change in life for young people and adults in the field. It was still clear that this entry contributed to reversing a historical framework of inequality in peasants’ access to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monaise Cristina Borges Silva Veronese, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Master in Education, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; administrative technical servant at the same institution.

Helena de Ornellas Sivieri-Pereira, Federal University of Triângulo Mineiro

PhD in Psychology, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil and University of Minho, Portugal; associate professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

Camila Lima Miranda, Federal University of Triângulo Mineiro

PhD in Science Teaching, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação do campo: diferenças mudando paradigmas. Brasília: SECAD, 2007. (Cadernos SECAD 2). Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/me4531.pdf. Acesso em: 7 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.

CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, 2009. DOI: 10.1590/S1981-77462009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 out. 2020.

CORDEIRO, G. N. K.; REIS, N. S.; HAGE, S. M. Pedagogia da alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-124, 2011. Disponível em: https://portalbiblioteca.ufra.edu.br/images/Ebook/letrasportugues/educacaodocampo.pdf. Acesso em: 19 out. 2020.

DUARTE, T. A possibilidade da investigação a 3: reflexões sobre triangulação (metodológica). CIES e-Working Papers, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/1319/3/CIES-WP60%20_Duarte.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.

FARIAS, M. N.; FALEIRO, W. Princípios de movimento de educação do campo: análise dos projetos político-pedagógicos das LEDCs do Centro Oeste brasileiro. Uberlândia: Navegando, 2019. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/movimentos-sociais-e-educacao. Acesso em: 30 set. 2020.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GOMES, A. T.; CEOLIN, T. Formação de educadores para escolas do campo e a possibilidade do conhecimento crítico. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 11., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 1-10. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/busca.htm?query=Forma%E7%E3o+de+Educadores+para+escolas+do+Campo+e+a+possibilidade+do+conhecimento+cr%EDtico. Acesso em: 20 out. 2020.

HAGE, S. A. M.; SILVA, H. S. A.; BRITO, M. M. B. Educação superior do campo: desafios para a consolidação da licenciatura em educação do campo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, 2016. DOI: 10.1590/0102-4698162036. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982016000400147&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 out. 2020.

JOVCHELOVITCH, S. Representações sociais e polifasia cognitiva: notas sobre a pluralidade e sabedoria da razão em psicanálise, sua imagem e seu público. In: ALMEIDA, A. M. O.; SANTOS, M. F. S.; TRINDADE, Z. A. Teoria das representações sociais: 50 anos. 2. ed. Brasília: Technopolitik, 2014. p. 211-236. Disponível em: technopolitik.com.br/downloads/files/TRS50anos2aEdRevDez19r.pdf. Acesso em: 8 maio 2020.

JODELET, D. As representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

JODELET, D. Ciências sociais e representações: estudo dos fenômenos representativos e processos sociais, do local ao global. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 33, n. 2, p. 423-442, 2018. DOI: 10.1590/s0102-699220183302007. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/19925/18365. Acesso em: 23 maio 2020.

LOPES, S. L. Os desafios do professor do campo na contemporaneidade. In: LOPES, S. L. (org.). Práticas educativas na educação do campo: desafios e perspectivas na contemporaneidade. Boa Vista: UFRR, 2015. p. 27-50.

MIRANDA, C. L.; PLACCO, V. M. N. S.; REZENDE, D. B. As representações sociais de docência e a constituição identitária de licenciandos em química. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 54, p. 1-25, 2019. DOI: 10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18085. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18085/12273. Acesso em: 2 jun. 2020.

MIRANDA, C. L.; NASCIMENTO, W. E. Narrativas autobiográficas: elementos para educação em direitos humanos. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 412-430, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6447. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6447/13?fbclid=IwAR2AIRlX2VBfbGLsKqxF7bAviXNZCiUcvUHkq_TU8t2u5RStMEMd8lWor-o. Acesso em: 16 out. 2020.

MOLINA, M. C. Contribuições das licenciaturas em educação do campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 587-609, 2017. DOI 10.1590/ES0101-73302017181170. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/57t84SXdXkYfrCqhP6ZPNfh/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2020.

MOLINA, M. C.; BRITO, M. M. B. Epistemologia da práxis: referência no processo de formação inicial e continuada de formadores na educação do campo. In: MOLINA, M. C. (org.). Licenciaturas em educação do campo e o ensino de ciências naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: Editora da UnB, 2017. p. 337-374.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

MUNICÍPIO DE RIO PARDO DE MINAS. Histórico do município. Disponível em: https://www.riopardo.mg.gov.br/site/prefeitura/conheca-nossa-cidade/historico-do-municipio/. Acesso em: 23 out. 2020.

PERIPOLLI, O. J.; ZOIA, A. O fechamento das escolas do campo: o anúncio do fim das comunidades rurais/camponesas. Educação, Cultura e Sociedade, Cáceres, v. 1, n. 2, p. 188-202, 2011. DOI: 10.30681/ecs.v1i2.435. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/7845. Acesso em: 20 out. 2020.

RIBEIRO, L. P. Representações sociais de educandos do curso de licenciatura em educação do campo sobre a violência. 2016. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-AEXPX4. Acesso em: 20 out. 2020.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. DOI: 10.1590/S1413-24782009000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/45rkkPghMMjMv3DBX3mTBHm. Acesso em: 20 out. 2020.

SOUZA, D. V.; ZIONI, F. Novas perspectivas de análise em investigações sobre meio ambiente: a teoria das representações sociais e a técnica qualitativa da triangulação de dados. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 76-85, 2003. DOI: 10.1590/S0104-12902003000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/TW7cWXFJprGmPxdYqvbLmJS/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2020.

TRINDADE, Z. A.; SANTOS, M. F. S.; ALMEIDA, A. M. O. Ancoragem: notas sobre consensos e dissensos. In: ALMEIDA, A. M. O.; SANTOS, M. F. S.; TRINDADE, Z. A. Teoria das representações sociais: 50 anos. 2. ed. Brasília: Technopolitik, 2014. p. 133-162. Disponível em: technopolitik.com.br/downloads/files/TRS50anos2aEdRevDez19r.pdf. Acesso em: 8 maio 2020.

Published

2023-09-04

How to Cite

VERONESE, M. C. B. S.; SIVIERI-PEREIRA, H. de O.; MIRANDA, C. L. Undergraduate Course in Rural Educations: social representations on the choice of profession . Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 222–241, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68994. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68994. Acesso em: 29 nov. 2024.