The emergency of collectives of black students and the fight against epistemological scarcity
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-61788Keywords:
Black collectives, Racia quote policies, New epistemologyAbstract
This article is an excerpt from the Master's research in Social Policies, carried out at the Federal University of Norte Fluminense Darcy Ribeiro – UENF, which sought to carry out a survey of black student collectives from public universities in the State of Rio de January. One of the stages of this survey was the realization of a State of the Art, constituted from research carried out in digital repositories of theses and dissertations, which we will focus on in this article. The State of the Art raised some discussions about the context of the emergence of collectives of black university students, the participation of these collectives in the struggles for racial quota policies and their importance in the struggles for new epistemologies in the training process professional and scientific aspects of Higher Education, which we will emphasize.
Downloads
References
ALMEIDA, S. L. de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
CAIXETA, B. A. dos S. Movimento negro universitário: um olhar sobre afetos, trajetórias e a organização política dos grupos/coletivos negros na Universidade de Brasília. 2016. 97 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sociologia) – Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2016. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/18248/1/2016_BiancaAparecidadosSantosCaixeta.pdf. Acesso em: 3 maio 2021.
CARVALHO, J. J. de Usos e abusos da antropologia em um contexto de tensão racial: o caso das cotas para negros na UNB. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, p. 237-246, jan./jun. 2005. Doi: 10.1590/S0104-71832005000100018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/CTbp9g7xxJcFrHDzTBt63WP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2021.
GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. São Paulo: Vozes, 2017.
HALL, S. Estudos culturais e seu legado teórico. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais, 2003. p. 199-218.
JESUS, M. C. de. O legado da militância negra pós-64 para a democratização das relações étnico-raciais. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/handle/jspui/4371. Acesso em: 20 jun. 2021.
MARTINI, A. F. de As cotas nas universidades públicas brasileiras. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://tede.pucsp.br/handle/handle/17357. Acesso em: 20 jun. 2021.
NASCIMENTO, A. O quilombismo: documentos de uma militância Pan-Africanista. São Paulo: Perspectiva, 2020.
NASCIMENTO, M. B. Beatriz Nascimento, Quilombola e intelectual: possibilidade nos dias da destruição. São Paulo: Filhos da África, 2018.
OLIVEIRA, G. Coletivos de estudantes negros no ensino superior: políticas da diversidade e organização da política estudantil. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://152.92.4.119:8080/handle/1/10067. Acesso em: 20 jun. 2021.
RATTS, A. Encruzilhadas por todo percurso: individualidade e coletividade no movimento negro de base acadêmica. In: PEREIRA, A. M.; SILVA, J. (org.). Movimento Negro Brasileiro: escritos sobre os sentidos de democracia e justiça social no Brasil. Belo Horizonte: Nandyala Livros e Serviços Ltda, 2009. p. 81-108.
RATTS, A. Corpos negros educados: notas acerca do movimento negro de base acadêmica. NGZU, Londrina, v. 1, p. 28-39, 2011. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/18352. Acesso em: 10 jun. 2020.
RISÉRIO, A. A utopia brasileira e os movimentos negros. São Paulo: Editora 34, 2007.
RUFINO, J. S. O que é racismo. 15. ed. São Paulo: Brasiliense. 1994. (Coleção Primeiros Passos).
RUFINO, L. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, M. F. Movimento negro e relações raciais no espaço acadêmico: trajetórias socioespaciais de estudantes negros e negras na Universidade Federal de Goiás. 2019. 158 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
SANTOS, S. A. dos. Movimentos negros, educação e ações afirmativas. 2007. 554 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6981. Acesso em: 20 maio 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lia Keller Ferreira Costa, Maria Clareth Gonçalves Reis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.