Oralities in cordel notes

the production of poetic diaries in classes academic writing

Authors

  • Fábio Soares da Costa Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Rosa Maria Rigo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Maria Inês Côrte Vitória Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Andreia Mendes dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-rel01

Keywords:

Classroom Diaries, Academic Writing, Literature of Cordel

Abstract

This text aims to present contributions of poetic production of cordel literature in the development of reading and writing during curricular discipline of academic writing in stricto sensu level of Human Sciences, Education Area. Conceptualizations and contributions of tradition, orality and literary regionalism were approached as basis for the understanding of the dialogical act of research, relating the transversality of poetic and academic writing as a learning possibility and as theoretical and methodological approach for recording, evaluating and understanding the contents/discussions of scientific communication. The prosaic of the academy intertwined with the poetics of the Northeastern tradition emerges as a way of motivating text production, in the interlace of delight and form, as pedagogical strategy of reading and writing. The writing of cordels, during the experiences of the academic curriculum, stimulated learning to read and write in the scientific academy. Thus, it was concluded that the poetic agent of the cordel extrapolates the pleasure of reading, allows necessary understanding of the scientific writing, foments reading culture and offers possibilities to do it in alternation of readings and writings. Experience reports of writing cordels in this study point the need of considering this regional poetic literary resource useful for academic writing.

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Author Biographies

Fábio Soares da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (1999). Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2002). Mestre em Comunicação pelo PPGCOM/UFPI (2015) e Doutorando em Educação pela Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PPGEDU/PUCRS (2016). Bolsista CAPES/PROEX. Membro do Grupo de Estudos sobre Questões Sociais na Escola - PUCRS. Coordenador de Esporte e Escolar da Fundação dos Esportes do Piauí - FUNDESPI e Professor da Secretaria de Educação do Estado do Maranhão. Tem experiência na área de Educação Física Escolar e Coordenação de projetos esportivos e sociais. Principais pesquisas desenvolvidas ou em desenvolvimento nos temas: Imagem corporal, corporeidade, saúde, qualidade de vida, juventudes, educação, educação física, gênero, representações simbólicas e dispositivos midiáticos.

Rosa Maria Rigo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação pelo PPGEDU/PUCRS, Integrante do grupo de pesquisa ENGAGEMENT ESTUDANTIL, calidad de los aprendizajes y abandono en la Universidad. Mestre em Educação pelo PPGEDU/PUCRS 

Maria Inês Côrte Vitória, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui Graduação em Letras pela PUCRS/Brasil; Doutorado em Educação pela Universidade Santiago de Compostela/Espanha. Pós-Doutorado pela Universidade Santiago de Compostela/Espanha. Atualmente é professora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Escola de Humanidades da PUCRS. Gestora de Avaliação da Assessoria de Planejamento/ASPLAN/ da PUCRS. Editora da Revista Educação Por Escrito, vinculada ao PPGEducação/ESCOLA DE HUMANIDADES/PUCRS. Integrante da equipe do Observatório de Educação/CAPES/ do PPGEdu/PUCRS. Coordena o Grupo de Pesquisa: Teorias e Práticas na Formaçao de Educadores/ PPGEDU/ESCOLA DE HUMANIDADES/PUCRS. Pesquisadora na área de Educação, atua principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores e Escrita na Educação Básica e no Ensino Superior.

Andreia Mendes dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul junto a Escola de Humanidades, nos Programas de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) e Ciências Sociais (PPGCSociais), no Curso de Pedagogia e Escola de Ciências da Saúde, Curso de Psicologia. Coordenadora da Linha de Pesquisa Pessoa e Educação, do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Infância(s) e Educação Infantil e dos Grupos de Pesquisa Consumo, Mídia Relações Sociais e saúde na Infância e Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Questões Sociais na Escola. Representante da PUCRS no Comitê de Infâncias da Rede Marista. Editora da Revista Educação. Formada em Psicologia (PUCRS/ 1995), possui Mestrado (PUCRS/ 2003) e Doutorado em Serviço Social (PUCRS/ 2007). Realizou Estágio Pós- Doutoral (Pós-Doutorado Júnior/ CNPq) na Faculdade de Serviço Social PUCRS (2008) e Estagio Recém- Doutor/ FAPERGS na FAENFI/PUCRS (2009/10). Entre 2010/2014 participou do Programa Nacional de Pós Doutorado (PNPD/CAPES) junto ao Programa de Pós Graduação em Serviço Social na mesma Universidade. Desenvolve estudos nas temáticas de infâncias e educação infantil, obesidade, família, saúde, educação e bullying, entre outras. Possui parcerias com a Faculdade de Medicina/ Departamento de Medicina Social e o Instituto de Psicologia,Faculdade de Serviço Social da UFRGS, Serviço Social, Ciências Sociais e Nutrição da PUCRS.

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Published

2018-06-18

How to Cite

COSTA, F. S. da .; RIGO, R. M.; VITÓRIA, M. I. C. .; SANTOS, A. M. dos . Oralities in cordel notes: the production of poetic diaries in classes academic writing. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 127–135, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40792. Acesso em: 23 nov. 2024.