Reference matrix of competences and skills to the work with reading at elementary school II
Main Article Content
Abstract
This study has its focus on the work of reading texts in a school environment, specifically in Elementary School II. It aims to report and to analyze the application of a reference matrix of reading skills and abilities as a pedagogical support to help Portuguese language teachers of this cycle of education, to diagnose in their students relevant reading skills that need to be developed, in order to make of students more proficient readers. The theoretical framework conceives reading in a cognitive and socio- inter-rational perspective (Solé, 1998; KLEIMAN, 2006; KOCH, ELIAS, 2012, SOUZA, 2016) and the school teaching by competences (BONAMINO, 2002; MACEDO, 2005; ZABALA, 2010). The research is basically characterized as field, bibliographic, descriptive, experimental and analytical and was carried out in 2016 with teachers and students of a private school in the city of Londrina. The results demonstrated, through empirical evidence, the contribution of the proposal to the diagnosis and improvement of student reading competence.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BORTONI-RICARDO et al. (Org.). Leitura e mediação pedagógica. São Paulo: Parábola, 2002.
BORTONI-RICARDO, S. M.; MACHADO, V. R.; CASTANHEIRA, S. F. Formação do professor como agente letrador. Paulo: Contexto, 2010.
FREITAS, V. A. L. Mediação: estratégia facilitadora da compreensão leitora. In: BORTONI – RICARDO, S. M. et al. (Org.). Leitura e mediação pedagógica. São Paulo: Parábola, p. 65 – 85, 2012.
GONÇALVES, E. P. Iniciação à pesquisa científica. Campinas, SP: Alínea, 2001.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
KLEIMAN, A. B. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências no ensino médio. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Org.). Português no ensino médio e formação do professor, 2ª. ed. São Paulo: Parábola, 2006, p. 23-36.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto, 3ª. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
MACEDO, L. Competências e habilidades: elementos para uma reflexão pedagógica. In: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): fundamentação teórica – metodológica. Brasília: O Instituto, 2005.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico, 4ª. ed, São Paulo: Atlas, 1992.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão, 3ª. ed. São Paulo: Parábola, 2008.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1998.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
SANTOS, A. R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico, 23ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SOUZA, S. R. A. N. Leitura de textos no Ensino Médio: uma proposta didática. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza). Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Londrina, 2016.
ZABALA, A. Como ensinar e aprender competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.