Training of researchers in Ethnomathematics: the experience of GETUFF

Main Article Content

Maria Cecilia Fantinato
José Ricardo e Souza Mafra
Claudia de Jesus Meira

Abstract

This text reports the experience of the Ethnomathematics Group of UFF (GETUFF), focusing on research training. It is an article written by three people, who report their experience of co-formation in the context of the Group, from different places: from the coordinator and founder of the group, from the doctorate who has actively participated in GETUFF for about six years and the researcher who underwent postdoctoral studies under the supervision of the coordinatorin 2015. The articlebrings the transformations of the Group over time and the experiences of formation experienced by each author in this context. At the end, it brings some reflections on the importance of research groups in the training of teachers and researchers in Ethnomathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fantinato, M. C., Souza Mafra, J. R. e, & Meira, C. de J. (2018). Training of researchers in Ethnomathematics: the experience of GETUFF. Ensino Em Re-Vista, 25(3), 630–649. https://doi.org/10.14393/ER-v25n3a2018-6
Section
Dossiê Etnomatemática: motivações, desenvolvimento e ações

References

ANDRE, M. Desafios da pós-graduação e da pesquisa sobre formação de professores. Educação & Linguagem, n. 15, p. 43-59, jan./jul. 2007.

BOGDAN C.;BIKLEN S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

CHAMOUX M. N. La transmission des savoir-faire: un objet pour l ́ethnologie des techniques. Techniques et cultures. Bulletin de l ́équipe de recherche191, 3, p.46-83, 1978.

CRUZ M.C. Saberes do campo presentes em uma horta circular: uma pesquisa etnomatemática. 2016. 83f. Qualificação de Mestrado(Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal Fluminense. Niterói/RJ.

D ́AMBROSIO U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade.Belo Horizonte: Autêntica, 2001. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

_____ . Etnomatemática e Educação. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Orgs). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004. p. 39-52.

_____ Sociedade, cultura, matemática e seu ensino.Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.1, p.99-120, jan/abr. 2005.

DASEN, P.R. Education informelle et processus d ́apprentissage. In: P. R. DASEN & A. AKKARI. Pédagogies et Pédagogues du Sud. Paris: L ́Harmattan, 2004, p. 23-52.

FANTINATO M. C.(Org.)Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da UFF, 2009.

_____;REZENDE, W. M. & DIAS, A. I. S. A Etnomatemática, a Matemática e a História na formação do professor de Matemática. Movimento n. 14. Niterói: EdUFF, 2009.

_____&MAFRA, J. R. Techniques and learning process of craftswomen in Brazil. In: Ethnomathematics and its Diverse Approaches for Mathematics Education. ROSA M. Et al. (Eds.) Switzerland, Hamburg/Germany: Springer International Publishing. 2017. (ICME-13 Monographs).

_____;FREITAS A. Etnomatemática: concepções, dinâmicas e desafios. São Paulo: Paco Editorial, 2018.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. & ARAÚJO, J. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 47-76.

FRANÇOIS, K.;MAFRA,J. R.; FANTINATO M. C; VANDENDRIESSCHE E.LocalMathematics Education: The Implementation of Local Mathematical Practices into the Mathematics Curriculum. In. Philosophy of Mathematics Education Journal ERNEST P. (Ed.) N. 33 January, 2018. On-line. Disponível em: http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/research/centres/stem/publications/pmej/pome33/index.html. Acesso em: 22/01/2018.

GREENFIELD P. Cultural change and human development. New directions for child and adolescent development. n. 83, p.37-59, Spring 1999.

LACERDA et al. A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.13, n.1, p.130-144, jan./jun., 2008. Disponível em: <http://revista.acbsc.org.br/racb/article/viewFile/553/678>.Acesso em 16/01/2018.

LAVE J.;WENGER E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1993, cap.1 e 2, p. 27-58.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 5. ed. SãoPaulo: EPU, 1986.

MAFRA. J.R. Uma contribuição social e antropológica para a pesquisa em etnomatemática. 37a Reunião Nacional da ANPED. Florianópolis/SC. 2015.

MAFRA, J. R.;FANTINATO M. C. Artesãs de Aritapera/PA: técnicas e processos em uma perspetiva Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(2), p. 180-201.2016.

MEIRA, C.J. Os saberes das celas: um estudo etnomatemático com jovens e adultos em contexto de privação de liberdade.2015.119 f. Dissertação (Mestradoem Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal Fluminense.

MONTEIRO A.;OREY, D.; DOMITE, M. C. Etnomatemática; papel, valor e significado. In: RIBEIRO, J.P. M.; DOMITE, M. C. S.; FERREIRA, R. (orgs). Etnomatemática: papel, valor e significado. São Paulo: Zouk, 2004.

MOREIRA D.&PIRES G. O processo educativo das crianças ciganas e aprendizagem da matemática. In: A. I. AFONSO (Org.) Etnografia com ciganos: diferenciação e resistência cultural. Lisboa: Edições Colibri, 2012.

PASSOS, C.. M. Condições de produção e legitimação da Etnomatemática. 2017. Tese de doutorado.(Programa de Pós-graduação em Educação).Universidade Federal de São Carlos, 2017.

THEES, A.; FANTINATO, M. C.; MEIRA, C.; ANDRADE, E. L. W.; SANTOS, F. L.M.; SOARES, G. A. Retrospectiva e perspectivas do Grupo de Etnomatemática da UFF –GETUFF. Montivideu. Actas...del VII CIBEM, 2013, p.7926-7933.

VANDENDRIESSCHE E.; MAFRA J.R.; FANTINATO M.C.; FRANÇOIS K. How Local are Local People? Beyond Exoticism. Proceedings of the Ninth International Mathematics Education and Society Conference. CHRONAKI A. (Ed.) Anais... Vol. 2. Volos, Greece: University of Thessaly Pess, 2017. p. 956-967.