Fica Espanhol no Paraná

Trajectory, Struggles, and Achievements in Favor of Plurilingualism in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-51

Keywords:

Language Policies, Spanish Language, Paraná, Plurilingualism

Abstract

This paper briefly presents the trajectory of actions and perspectives of the Fica Espanhol no Paraná movement. The historical emphasis is on the works recorded from 2016 onwards, when the then-president of the republic proposed changes to the National Education Guidelines and Framework Law, directly affecting language policies. Those proposals were approved, and in 2017, they culminated in Law 13.415, which removed the right to consult the school community and established, in an undemocratic manner, a single language as a mandatory offering in all schools across the country. In face of so many discretionary actions, protests began to emerge, and public universities in Paraná united to fight for plurilingualism, democracy in language policies, and a law that would ensure the right to learn the Spanish language in Basic Education (EB) in Paraná. Through extensive political mobilization, with the participation of elementary school teachers, students from Spanish Language courses at Higher Education Institutions (IES) in Paraná, and representative authorities, the movement achieved significant results, culminating in the approval of an amendment to the constitution of the state of Paraná. This amendment guarantees the offer of Spanish language education in the Middle School and High School levels. At this moment, "Fica Espanhol no Paraná" is monitoring the law’s implementation and fighting for it to be effectively carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amábile Piacentine Drogui, Unespar

Doutoranda na Universidade Estadual de Londrina. Docente do curso de Letras Espanhol da Universidade Estadual do Paraná.

Jacicarla Souza da Silva, UEL

Doutora. Docente do curso de Letras Espanhol da Universidade Estadual de Londrina

References

ARNOUX, E. N. de. La glotopolítica: transformaciones de un campo Disciplinario. Primer simposio en la maestría en ciencia del lenguaje. São Paulo: “Joaquín V. González”, 2000. p.1-17.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

HIDALGO, L. da S.; VINHAS, L. I. Políticas linguísticas sobre o ensino de espanhol no Brasil: efeitos do discurso neoliberal. Revista Linguagem & Ensino, v. 24, n. 3, p. 504-529, 2021. DOI https://doi.org/10.15210/rle.v24i3.20077

LOPES, C. F.; GREGOLIN, M. do R. A Lei nº 13.415/17 e a BNCC como agentes de silenciamento e invisibilização dos docentes de “lingua no francas”. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 6, n. 3, p. 292-317, set.-dez., 2021.

MIGNOLO, W. El desprendimiento: pensamiento crítico y giro descolonial. In: WALSH, C.; GARCÍA LINERA, A.; MIGNOLO, W. Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2006. p. 9-20.

PARANÁ. Emenda Constitucional nº 52/2022. Acrescenta o §9º ao art. 179 da Constituição do Estado do Paraná. Diário Oficial Assembleia poder legislativo. Curitiba, PR, edição nº 2.517, p. 3, 31 ago. 2022. EC 52/2002.

PARANÁ. Secretaria de Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná. Trilha de Aprendizagem Yo en el mundo. Curitiba, 2021, p. 893-913. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

PNUD. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. América Latina e o Caribe: uma superpotência de biodiversidade. E.UA: Copyright © UNDP, 2010.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, A. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.

VARGAS, M. B. M.; DROGUI, A. P. La enseñanza del español en Brasil: histórico y perspectivas. In: ARAÚJO, A. L. de et al. (org). Múltiplos Olhares Sobre Internacionalização em Letras Espanhol e Ciências Sociais (Brasil-Argentina): pesquisa, ensino e extensão. v.01. Curitiba: Dialética, 2020. p. 93-108.

ZACCHI, V. J.; SANTOS, E. M. P. dos. Instrumentalismo e geopolítica na aprendizagem de inglês e espanhol. In: RAMALHO, C. B.; SANTOS LIMA, G. O. (org.) Estudos Linguísticos e Literários, Criação Editora: Aracajú, 2018. p. 385-404.

Published

2023-11-13

How to Cite

DROGUI, A. P.; SILVA, J. S. da. Fica Espanhol no Paraná: Trajectory, Struggles, and Achievements in Favor of Plurilingualism in Basic Education. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1751, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-51. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/70295. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Línguas pluricêntricas em seu percurso histórico e na atualidade