A discursive approach of the genre advertisement in Portuguese Language teaching
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-8Keywords:
Teaching, Genres, Visual Design GrammarAbstract
Several studies have revealed the importance of investing in a discursive approach of different genres in Portuguese language classes in basic education. However, there is still a lack of propositions that take into account the various semiotic modes that constitute these genres and that allow a systematized analysis of these modes together. In this perspective, we present, in this article, a proposal of teaching of the genre of advertising speech and an account of its application, in an eighth-grade class, of elementary school, of a school located in the rural area of the Federal District. This proposal was constructed based on the assumptions of Visual Design Grammar (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006) and on the Bakhtinian approach to discourse genres (BAKHTIN, 2003). We believe that it was possible to get the student to perceive the joint action of the different semiotic modes in the construction of meanings, the specificities of the genre in focus and the importance of the relation between text and context for the reading and production of texts.
Downloads
Metrics
References
ASSIS, J. A. Enunciação/enunciado. In: FRADE, I. C. A. da S.; VAL, M. da G. C.; BREGUNCI, M. das G. C. (org.). Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita par educadores. Belo Horizonte: CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. p. 1. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/textos-multimodais. Acesso em: 14 ago. 2016.
BARTHES, R. A retórica da imagem. In: O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BENJAMIN, A. H. de V. et al. Código de defesa do consumidor: comentado pelos autores do anteprojeto. 7.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF,1998.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e pref. à ed. bras. de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London/New York: Routledge, 2003. DOI https://doi.org/10.4324/9780203697078
GUISARDI, C. M. A. de A. Leitura e produção de histórias em quadrinhos: uma proposta de multiletramentos pautada na Gramática do Design Visual e em aulas do Portal do Professor, 2015. 255 f. Dissertação de mestrado. (Mestrado Profissional em Letras). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 1.ed. London. Edward Arnold, 1985.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to functional grammar. 2 ed. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to Functional Grammar. 3 ed. London: Hodder Arnold, 2004.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to Functional Grammar. 4 ed. London: Routledge, 2014. DOI https://doi.org/10.4324/9780203783771
KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. New York: Oxford University, 2001.
KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006. DOI https://doi.org/10.4324/9780203619728
OTTONI, M. A. R. um estudo sobre o gênero oral entrevista em telejornais. Revista Olhares e Trilhas, v. 19, n. 2, p. 25-65, 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/viewFile/40255/21547. Acesso em: 20 fev. 2018.
ROJO, R. H. (org.). Escol@ Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. 215 p.
SANTAELLA, L. Leitura de imagens. (Coleção Como eu ensino). São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SILVA, C. C. Os gêneros anúncio publicitário e anúncio de propaganda: uma proposta de ensino ancorada na Análise de Discurso Crítica, 2015. 154 f. Dissertação de mestrado (Mestrado Profissional em Letras). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
TRAVAGLIA, L. C. et al. Gêneros orais-conceituação e caracterização. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA E SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 4, 2013. Uberlândia. Anais... Uberlândia: EDUFU, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2013. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/wp-content/uploads/2014/04/silel2013_1528.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.
TRAVAGLIA, L. C. Competência discursiva. In: FRADE, I. C. A. da S.; VAL, M. da G. C.; BREGUNCI, M. das G. C. (org.). Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. p. 1. Disponível em:
http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/competencia-discursiva. Acesso em: 20 fev. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.