A discursive approach of the genre advertisement in Portuguese Language teaching

Authors

  • Conceição Maria Alves de Araújo Guisardi BOLSISTA CAPES UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERL
  • Maria Aparecida Resende Ottoni

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-8

Keywords:

Teaching, Genres, Visual Design Grammar

Abstract

Several studies have revealed the importance of investing in a discursive approach of different genres in Portuguese language classes in basic education. However, there is still a lack of propositions that take into account the various semiotic modes that constitute these genres and that allow a systematized analysis of these modes together. In this perspective, we present, in this article, a proposal of teaching of the genre of advertising speech and an account of its application, in an eighth-grade class, of elementary school, of a school located in the rural area of the Federal District. This proposal was constructed based on the assumptions of Visual Design Grammar (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006) and on the Bakhtinian approach to discourse genres (BAKHTIN, 2003). We believe that it was possible to get the student to perceive the joint action of the different semiotic modes in the construction of meanings, the specificities of the genre in focus and the importance of the relation between text and context for the reading and production of texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Conceição Maria Alves de Araújo Guisardi, BOLSISTA CAPES UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERL

Doutoranda em Estudos Linguísticos (UFU), mestre em Letras (UFU), especialista em Terapia de família (UCAM), graduada em Letras (UEG), graduada em pedagogia (IESGO). Professora efetiva da Secretaria de Educação do DF (SEDF).

References

ASSIS, J. A. Enunciação/enunciado. In: FRADE, I. C. A. da S.; VAL, M. da G. C.; BREGUNCI, M. das G. C. (org.). Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita par educadores. Belo Horizonte: CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. p. 1. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/textos-multimodais. Acesso em: 14 ago. 2016.

BARTHES, R. A retórica da imagem. In: O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BENJAMIN, A. H. de V. et al. Código de defesa do consumidor: comentado pelos autores do anteprojeto. 7.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF,1998.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e pref. à ed. bras. de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London/New York: Routledge, 2003. DOI https://doi.org/10.4324/9780203697078

GUISARDI, C. M. A. de A. Leitura e produção de histórias em quadrinhos: uma proposta de multiletramentos pautada na Gramática do Design Visual e em aulas do Portal do Professor, 2015. 255 f. Dissertação de mestrado. (Mestrado Profissional em Letras). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 1.ed. London. Edward Arnold, 1985.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to functional grammar. 2 ed. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to Functional Grammar. 3 ed. London: Hodder Arnold, 2004.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to Functional Grammar. 4 ed. London: Routledge, 2014. DOI https://doi.org/10.4324/9780203783771

KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. New York: Oxford University, 2001.

KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006. DOI https://doi.org/10.4324/9780203619728

OTTONI, M. A. R. um estudo sobre o gênero oral entrevista em telejornais. Revista Olhares e Trilhas, v. 19, n. 2, p. 25-65, 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/viewFile/40255/21547. Acesso em: 20 fev. 2018.

ROJO, R. H. (org.). Escol@ Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. 215 p.

SANTAELLA, L. Leitura de imagens. (Coleção Como eu ensino). São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SILVA, C. C. Os gêneros anúncio publicitário e anúncio de propaganda: uma proposta de ensino ancorada na Análise de Discurso Crítica, 2015. 154 f. Dissertação de mestrado (Mestrado Profissional em Letras). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.

TRAVAGLIA, L. C. et al. Gêneros orais-conceituação e caracterização. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA E SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 4, 2013. Uberlândia. Anais... Uberlândia: EDUFU, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2013. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/wp-content/uploads/2014/04/silel2013_1528.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

TRAVAGLIA, L. C. Competência discursiva. In: FRADE, I. C. A. da S.; VAL, M. da G. C.; BREGUNCI, M. das G. C. (org.). Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. p. 1. Disponível em:

http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/competencia-discursiva. Acesso em: 20 fev. 2018.

Published

2019-02-03

How to Cite

ALVES DE ARAÚJO GUISARDI, C. M.; OTTONI, M. A. R. A discursive approach of the genre advertisement in Portuguese Language teaching. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 175–210, 2019. DOI: 10.14393/DL37-v13n1a2019-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/42055. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.