Textual typology and language teaching

Authors

  • Luiz Carlos Travaglia UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-1

Keywords:

Text, Textual typology (types, subtypes, genders, species), Language teaching

Abstract

Whereas the saying is always done through categories of texts (types, subtypes, genders, species) and that the purpose of language teaching is to develop communicative competence (ability to produce and understand texts in specific situations of communicative interaction) and that then language teaching must necessarily be linked to these categories of text, considering its characteristics, this article aims to assist the teacher in the use of textual typology for language teaching. For this, it presents a theoretical reference on typology that seeks to instrumentalize the teacher in the organization of a teaching centered on typology and then discusses fundamental aspects in the relationship between typology and language teaching and finally presents examples that aim to show the teacher how to concretize the theory in activities for education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luiz Carlos Travaglia, UFU

O Prof. Dr. Luiz Carlos Travaglia fez seus estudos superiores na Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Minas Gerais, onde cursou Licenciatura Plena em Letras: Português-Inglês. Hoje é Professor de Língua Portuguesa e Lingüística e pesquisador do Instituto de Letras e Lingüística da Universidade Federal de Uberlândia. Foi professor do ensino fundamental e médio por quase duas décadas. Mestre em Letras (Língua Portuguesa) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ), Doutor em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com Pós-Doutorado em Lingüística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

ABREU, A. S. A arte de argumentar – Gerenciando razão e emoção. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2000. 139 p.

ADAM, J. M. Les textes: types et prototypes – Récit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Nathan, 1993. 336 p.

ARANTES, M. B. A argumentação nos gêneros fábula, parábola e apólogo. 2006. 170 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) – Uberlândia, ILEEL/Universidade Federal de Uberlândia.

ARAÚJO, E. L. de. ERA UMA VEZ... Coesão e legibilidade em histórias infantis para leitores iniciantes. 2006. 184 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) – Uberlândia, ILEEL/Universidade Federal de Uberlândia.

ARRUDA-FERNANDES, V. M. B. Introdução aos estudos sobre argumentação in FERNANDES, C. A.; SANTOS, J. B. C. dos (orgs.). Teorias lingüísticas: problemáticas contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2003. p. 137-147.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. (Os gêneros do discurso: pp. 277-325)

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Organização de Ângela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2005. 165 p.

BRONCKART, J.-P. Atividades de linguagem, textos e discursos – Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 2003. 353 p.

CABRAL, A. L. T. A força das palavras: dizer e argumentar. São Paulo: Contexto, 2010. 157 p.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (trad. e org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 41-70.

FÁVERO, L. L.; KOCH, I. G. V. Contribuição a uma tipologia textual. Letras & Letras, Uberlândia - Departamento de Letras/UFU, v. 3, n. 1, p. 3-10, junho de 1987.

KOCH, I. G. V. O verbo poder numa gramática comunicativa do Português. In Cadernos PUC n° 8. São Paulo: EDUC / Editora da PUC, 1981. p. 102 -113.

KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 1984. 240 p.

KOCH, I. V. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 1992. Cap. 2 (p. 29-65).

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Â. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro, Lucerna, 2002. p. 19-36.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. A questão do suporte dos gêneros textuais. Recife, UFPE, 2003. 23 p. (cópia de original).

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 295 p.

MOISÉS, M. A criação literária: introdução à problemática da literatura. (6a ed. rev.). São Paulo: Melhoramentos, 1973. 359 p.

Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa – MEC / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa – MEC / Secretaria de Educação Fundamental – 2a ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000

PARREIRA, M. S. Operadores argumentativos e técnicas de argumentação em editoriais de jornal. In: TRAVAGLIA, L. C; FINOTTI, L. H. B.; MESQUITA, E. M. C. de. (orgs). Gêneros de texto: caracterização e ensino. Uberlândia: EDUFU, 2008. p. 271-297

PIMENTA, V. R. Textos forenses: um estudo de seus gêneros textuais e sua relevância para o gênero "sentença". 2007. 207 + 294 (Anexos) f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Universidade Federal de Uberlândia / Instituto de Letras e Linguística, 2007.

REBOUL, O. Introdução à retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2004. 253 p.

SILVA, P. H. Os gêneros jornalísticos e as várias faces da notícia. 2007. 147 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Universidade Federal de Uberlândia/Instituto de Letras e Linguística.

SWALES, J. M. Genre analysis – English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. 288 p.

TAVARES, H. Ú. da C. Teoria literária (5ª ed. rev. e atual). Belo Horizonte: Itatiaia, 1974. 526 p.

TRAVAGLIA, L. C. Um estudo textual-discursivo do verbo no português. 1991. 330 + 124 f. Tese (Doutorado em Lingüística) – Campinas, SP: IEL / UNICAMP, 1991. Disponível em www.ileel.ufu.br/travaglia

TRAVAGLIA, L. C. Seleção e organização de informações e a produção de textos. In: DUARTE, L. P. (coord.). Para sempre em mim: homenagem a Ângela Vaz Leão. Belo Horizonte: CESPUC, 1999: 197-204

TRAVAGLIA, L. C. Da distinção entre tipos, gêneros e subtipos de textos. In: Estudos Lingüísticos XXX. Marília, SP: Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo / Fundação de Ensino “Eurípedes Soares da Rocha, 2001: 01- 06 (Revista Publicada em CD-ROM: artigo 200).

TRAVAGLIA, L. C. Composição tipológica de textos como atividade de formulação textual. In: Revista do GELNE, vol. 4, nºs 1/2. Fortaleza: Grupo de Estudos Lingüísticos do Nordeste / Universidade Federal do Ceará, 2002. p 32-37.

TRAVAGLIA, L. C. Tipos, gêneros e subtipos textuais e o ensino de língua materna. In: BASTOS, N. M. O. B.(org.). Língua Portuguesa: uma visão em mosaico. São Paulo: EDUC / PUC-SP, 2002a . p. 201-214.

TRAVAGLIA, L. C. Gêneros de texto definidos por atos de fala. In: ZANDWAIS, A. (org.). Relações entre pragmática e enunciação. Porto Alegre: Sagra Luzzato, 2002b: 129- 153 (Coleção Ensaios - nº17)

TRAVAGLIA, L. C. Tipelementos e a construção de uma teoria tipológica geral de textos. In: FÁVERO, L. L; BASTOS, N. M. de O. B.; MARQUESI, S. C. (org.). Língua Portuguesa pesquisa e ensino – Vol. II. São Paulo: EDUC/FAPESP, 2007: 97- 117. Disponível em http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/artigo_tipelementos_e_a_construcao_de_uma_teoria%20tipologica_geral_de_textos.pdf

TRAVAGLIA, L. C. Tipologia textual, ensino de gramática e o livro didático. In: HENRIQUES, C. C.; SIMÕES, D. (orgs.) Língua e cidadania: novas perspectivas para o ensino. Rio de Janeiro: Ed. Europa, 2004, pp. 114 – 138.

TRAVAGLIA, L. C. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. ALFA, vol. 51 n° 1: 39-79. São Paulo, 2007a. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1426 e http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/artigo_a_caracterizacao_de_categorias_de_texto.pdf

TRAVAGLIA, L. C. Das relações possíveis entre tipos na composição de gêneros. Anais [do] 4º Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais (4º SIGET). Organizadores: Adair Bonini, Débora de Carvalho Figueiredo, Fábio José Rauen. - Tubarão: UNISUL, 2007b. p. 1297-1306. http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/anais_das_relacoes_possiveis_entre_tipos_na_composicao_de_generos.pdf

TRAVAGLIA, L. C. Sobre a possível existência de subtipos. Anais do VI Congresso Internacional da ABRALIN. Organizador: Dermeval da Hora. João Pessoa: ABRALIN / UFPB, 2009. p. 2632-2641. ISBN 978-85-7539-446-5. Disponível em http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/artigo_sobre_possivel_existencia_subtipos_texto.pdf

TRAVAGLIA, L. C. Argumentação e atividades de produção e compreensão de textos e ensino de gramática. In GOUVÊA, L. H. M.; GOMES, R. S. (orgs.). Anais do II Fórum Internacional de Análise do Discurso: Discurso, texto e enunciação. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010. P. 139-166

TRAVAGLIA, L. C. O que é um ensino de Língua Portuguesa centrado nos gêneros? In Anais do SIELP. Volume 1, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2011. p. 509-519. Disponível em http://www.ileel2.ufu.br/anaisdosielp/pt/arquivos/sielp2011/artigo_67.pdf e http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/artigo_oqueeumensinodelinguaportuguesacentradonosgeneros.pdf

WEINRICH, H. Estructura y función de los tiempos en el lenguaje. Madrid: Gredos, 1968. 430 p.

Published

2018-09-21

How to Cite

TRAVAGLIA, L. C. Textual typology and language teaching. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 3, p. 1336–1400, 2018. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41612. Acesso em: 23 nov. 2024.