Reality, transformation and celebration

discourses about the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship

Authors

  • Cristiane Carvalho de Paula Brito UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL28-v11n1a2017-5

Keywords:

PIBID, Discourse Analysis, Applied Linguistics, Representations

Abstract

Anchored in the theoretical-methodological scope of French Discourse Analysis in interface with the studies of Applied Linguistics, we aim, in this work, at (i) investigating the discursive inscriptions in academic texts about the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship in different teaching education courses; (ii) analyzing the discursive mechanisms which enable the emergence and the silencing/obliteration of meanings; (iii) problematizing representations concerning teaching and learning, teacher and student and the program itself; and (iv) discussing the implications of this discursivity for teacher education. Our analyses suggest that these Subjective Enunciative Instances inscribe themselves in the discourses of reality, transformation and celebration, obliterating not only the conflictive and tense aspect inherent to teaching practice but also the political nature which involves such programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CELANI, M. A. A. A relevância da Lingüística Aplicada na formulação de uma política educacional brasileira. In: FORTKAMP, M. B. M.; TOMITCH, L. M. B. (Org.). Aspectos da Lingüística Aplicada: estudos em homenagem ao professor Hilário Inácio Bohn. 2. ed. Florianópolis, Insular, 2008. p. 17-32.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUILHERME, M. F. Discursividade dialógico-polifônica na formação de professores. Bakhtiniana, vol. 1, n. 1, p. 23-41, 2009.

PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. de Eni Orlandi. Campinas, Unicamp, 1997. p. 61-151.

______. Semântica e Discurso: Uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Puccinelli Orlandi et al. Campinas: Ed. da UNICAMP, 1997.

______. O Discurso: estrutura ou acontecimento. 3. ed. Tradução Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 2002.

SANTOS, J. B. C. A instância enunciativa sujeitudinal. In: ______. Sujeito e subjetividade: discursividades contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2009. p. 83-101.

SOBRINHO, H F. S. Os andaimes suspensos do discurso nos alicerces do real. In: INDURSKY, F. I.; FERREIRA, M. C. L.; MITTMANN, S. (Org.). O discurso na contemporaneidade: materialidades e fronteiras. São Carlos: Claraluz, 2009. p. 147-160.

USHER, R.; EDWARDS, R. Post modernism and education. 2. ed. Londres, UK, Routledge, 1996.

Published

2016-12-27

How to Cite

BRITO, C. C. de P. Reality, transformation and celebration: discourses about the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 89–108, 2016. DOI: 10.14393/DL28-v11n1a2017-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/32292. Acesso em: 23 nov. 2024.