Schoolbooks for the italian elementary school on two sides of the Atlantic: the study of Libro d’appunti by Giovanni Soli (between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century)

Main Article Content

Claudia Panizzolo

Abstract

Between the last decades of the 19th century and the beginning of the 20th, several Italian schools were created in the city of São Paulo, maintained by the students' families and relying on subsidies in books, materials and money sent by the Italian government. This article aims to understand educational policies, production, circulation and distribution of textbooks for the Italian peninsula and for Italian schools abroad, considering those sent as a subsidy that circulated in Brazil in the early years of the 20th century. Anchored in the contributions of the History of Education and Cultural History and having documental analysis as the adopted procedure, this text takes as a privileged source Giovanni Soli's Libro d'appunti, as well as reports on schools in São Paulo, as well as laws, correspondence, reports from consuls, official letters, dispatches, ministerial circulars and the yearbook of Italian schools. Books are considered cultural artifacts that are located in the articulation between the prescriptions imposed by the official programs and the professors' speeches.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Panizzolo, C. (2022). Schoolbooks for the italian elementary school on two sides of the Atlantic: the study of Libro d’appunti by Giovanni Soli (between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century). Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e120. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-120
Section
Dossier 4 - Transnational circulation of reading books and pedagogical manuals (between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century)
Author Biography

References

BARAUSSE, Alberto. Il libro per la scuola dall’unità al fascismo: la normativa sui libri di testo dalla legge Casati alla Riforma Gentile (1861- 1922). Macerata: Alfabetica Edizioni, 2008. (Fonti e documenti 2).

BARAUSSE, Alberto. Escolarização étnica italiana e cultura escolar em São Paulo: as iniciativas de Gaetano Nesi e Gemma Manetti pela infância escolar italiana entre o final do século XIX e o início do século XX. Revista Inter Ação, Goiânia, v.46, n.2, 422-440, 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67954

BARAUSSE, Alberto. Os livros escolares como instrumentos para a promoção da identidade nacional italiana no Brasil durante os primeiros anos do fascismo (1922-1925). História da. Educação (Online), Porto Alegre, v.20, n.49, p.81-94, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/60384

BARAUSSE, Alberto. The construction of national identity in textbooks for Italian schools abroad: the case of Brazil between the two World Wars. History of Education & Children’s Literature, Macerata, v. 10, n. 2, p. 425-461, 2015.

CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

CHARTIER, Roger. A história hoje: dúvidas, desafios, propostas. Estudos Históricos, São Paulo: FGV, v. 7, n. 13, p. 97-113, 1994.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros; leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. 2. ed., Brasília: Ed. da Universidade de Brasília, 1998.

CHARTIER. Roger. Leituras e leitores na França do antigo regime. São Paulo: UNESP, 2004.

CHIOSSO, Giorgio; SANI, Roberto. (orgs) Dizionario dell’Educazione 1800-2000. Milano: Editrice Bibliografica, 2013.

CHOPPIN, Allain. O historiador e o livro escolar. História da Educação, Pelotas, v.6, n.11, p.5-24, 2002.

DALL’ACQUA. Oficio, 28/04/1901. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO 03/04/1907. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO 06/01/1906. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO 07/03/1893. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO 30/09/1891. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO DEL REGIO CONSOLE GHERARDO PIO DI SAVOIA DEL 1 MARZO 1904. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

DISPACCIO DEL SEGRETARIO SEBASTIANO NAVASQUEZ DEL 1 MARZO 1904. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador, uma história dos costumes. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

FANFULLA. Il Brasile e gli italiani. Firenze: R. Bemporad & figlio, 1906.

FLORIANI, Giorgio. Scuole italiane all´estero: cento anni di storia. Roma: Armando, 1974.

FRANCHESCHINI. Oficio, 01/11/1899. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

LOMBARDI, Luisa. 2093. Soli Giovanni. In: CHIOSSO, Giorgio; SANI, Roberto. (orgs) Dizionario dell’Educazione 1800-2000. Milano: Editrice Bibliografica, 2013. p. 527.

LUCHESE, Terciane Ângela. Da Itália Ao Brasil: Indícios da Produção, Circulação e Consumo de Livros de Leitura (1875-1945). História da Educação. [online]. V. 21, n.51, p.123-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/68894

LUCHESE, Terciane Ângela. Produção, circulação e preservação de livros escolares italianos no Brasil (1875-1945). Anais do X Congresso Luso Brasileiro de História da Educação- COLUBHE. Paraná: Curitiba, 2014, p. 1-15.

MINISTERO DEGLI AFFARI ESTERI (1905). Elenco delle scuole italiane nello stato di S. Paolo,1905. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.314.

O ESTADO DE SÃO PAULO, São Paulo, 31 de julho de 1909, p. 4.

PANIZZOLO, Claudia. Livros de leitura e a construção da identidade nacional de crianças italianas e descendentes (São Paulo no início do século XX). Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 41, n.1, p.1-13. 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.45486

PANIZZOLO, Claudia. Italianizar os brasileirinhos, paulistanizar os italianinhos: um estudo sobre os livros de leitura que circularam nas escolas em São Paulo no início do século XX. In: Castro, C. A.; Castellanos, S. L.V. (orgs.). História da escola; métodos, disciplinas, currículos e espaços de leitura. São Luís: EDFUMA, 2018 a. p. 100-125.

PANIZZOLO, Claudia. O jornal Fanfulla e a escola étnica italiana em São Paulo: ensinar a ler, escrever, calcular e a ser italiano (1893-1910). In: XIII Congresso Ibero Americano de História da Educação, 2018, Montevideu. Anais... Montevideu, 2018b, s/p.

PANIZZOLO, Claudia. Piccolo mondo letture per le scuole elementari: mutualismo e educação em uma escola étnica italiana em São Paulo In: MAZZA, D.; NORÕES, K. (org). Educação e migrações internas e internacionais: um diálogo necessário. Jundiai: Paco Editorial, 2016. p. 80-100.

PANIZZOLO, Claudia. Scuole italiane all’estero: livros de leitura para as escolas italianas no Brasil (São Paulo/SP-1911-1931). Cadernos de História da Educação. 18(2), 351-367, 2019a. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v18n2-2019-5

PARLAGRECO, Carlo. Le scuole italiane. In: FANFULLA. Il Brasile e gli italiani. Firenze: R. Bemporad & figlio, 1906. p. 796-810.

PEPE, G. La scuola italiana in San Paolo del Brasile. São Paulo: Pocai, 1916.

REGIO CONSOLATO GENERALE D’ITALIA IN SAN PAOLO (1906). Mappa con i voti per il sussidio nelle scuole di San Paolo. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

REGIO CONSOLATO GENERALE D’ITALIA IN SAN PAOLO (1907). Appendice 1- Notizie particolare intorno alle scuole elementar italiane da me visitate nelle stato di S. Paulo. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

RELATORIO DEL SEGRETARIO SEBASTIANO NAVASQUEZ DEL 1903. In: Archivio Storico Diplomatico del Ministero degli Affari Esteri, Archivio Scuole, 1889-1910, b.341.

SALVETTI, Patrizia. Governo italiano, diplomacia e escolas italianas no exterior. In: LUCHESE, Terciane Ângela. (org). História da escola dos imigrantes italianos em terras brasileiras. Caxias do Sul: EDUCS, 2014. p. 57-78.

SÃO PAULO. Anuário do Ensino do Estado de São Paulo: publicação organizada pela Inspectora Geral do Ensino por ordem do Governo do Estado. São Paulo: Typ. Siqueira, 1910.

SÃO PAULO. Anuário do Ensino do Estado de São Paulo: publicação organizada pela Inspectora Geral do Ensino por ordem do Governo do Estado. São Paulo: Typ. Siqueira, 1909.

SOLI, GIOVANNI. Libro d’appunti per gli aluni di terza; note di língua, storia, geografia, diritti e doveri, aritmética e nozioni varie. 5. ed. Milano: Libreria Editrice E. Trevisini, 1905.

TRENTO, A. In Brasile. In: BEVILACQUA, Piero; DE CLEMENTI, Andreina.; FRANZINA, Emilio. Storia dell’emigrazione italiana: II Arrivi. Roma: Donzelli Editore, 2009. p. 3-23.