GEOTECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF GEOGRAPHIC CLIMATOLOGY: PRACTICAL-PEDAGOGICAL PROPOSAL WITH THE USE OF WINDY

Authors

  • Alda Cristina de Ananias Araujo Universidade Federal do Piauí https://orcid.org/0000-0002-2170-8038
  • Carlos Sait Pereira de Andrade Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG249668993

Keywords:

Elementary School, Teaching resource, Digital technologies, Climatology

Abstract

The objective of this work is to propose practical-pedagogical suggestions using Windy in the teaching of Geographic Climatology for the content of the 6th grade of elementary school. The choice of the Windy program is due to its ease of access, free availability, as well as its rich exploratory potential of climatological information that can be integrated into Geography classes. The proposal is aimed at the 6th-grade class, given that the Geography curriculum for this audience includes content related to Climatology. The research adopts a qualitative approach. The methodological path included the following stages: a) bibliographic research; b) compilation and analysis of information from Windy and the National Curriculum Base (BNCC); c) synthesis of collected data and creation of figures and assessment activities. It can be inferred that this software can enhance a more effective and dynamic teaching-learning process of climatology contents, namely: Atmospheric Conditions; Climate Zones; Solar Radiation; Atmospheric Circulation System; Climatic Elements (air temperature, humidity, and pressure); Climatic Factors (latitude, altitude, maritime influence, relief, vegetation, and human impacts on climate).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alda Cristina de Ananias Araujo, Universidade Federal do Piauí

Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI - Campus Ministro Petrônio Portella (2017.1-2021.2). Bolsista CAPES e Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Piauí - PPGGEO (Biênio 2023-2025), na área de Organização do Espaço e Educação Geográfica. Ex-participante/ bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência- PIBID, (2018- 2020). Desenvolve pesquisa em Geografia, com ênfase em ensino de Geografia física e análise de livros didáticos. Ex Participante/Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) (2020-2021/2021-2022) com linha de pesquisa voltada ensino dos aspectos físicos-naturais. Tem interesse nos temas: Ensino em Geografia Física, Recursos didáticos no ensino de Geografia física e análise de livros didáticos de Geografia Geodiversidade e Geotecnologias no ensino de Geografia.

Carlos Sait Pereira de Andrade, Universidade Federal do Piauí

Possui doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2009), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2000), graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Federal do Piauí (1989). É professor de Geografia na Universidade Federal do Piauí desde 1992. Sócio Efetivo do Instituto Histórico e Geográfico Piauiense. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Climatologia e Clima Urbano, atuando principalmente nos seguintes temas: climatologia geográfica, clima urbano e ensino de geografia física.

Published

2023-12-05

How to Cite

ARAUJO, A. C. de A.; ANDRADE, C. S. P. de. GEOTECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF GEOGRAPHIC CLIMATOLOGY: PRACTICAL-PEDAGOGICAL PROPOSAL WITH THE USE OF WINDY. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 24, n. 96, p. 286–304, 2023. DOI: 10.14393/RCG249668993. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/68993. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos