GEOGRAPHY AND NOVICE PEDAGOGUES: HOW DOES PCK MEET FUTURE TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL?

Authors

  • Helania Martins de Souza Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Valéria de Oliveira Roque Ascenção Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-5771-4878

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG249567160

Keywords:

Knowledge, Pedagogy, Content, Reflection

Abstract

Pedagogical Content Knowledge (PCK) concept was developed by the American educational psychologist Lee Shulman in the mid-1980s. Pedagogical Content Knowledge is the specific professional knowledge in pedagogy. In this article, we present the possibility of PCK as an instrument to understand and enhance the professional development of novice teachers. We believe that the study of PCK and the appropriation of its theory by novice pedagogues is a fruitful field to help teachers reflect on their practices and in their process of acquiring knowledge. As a result, we will have more qualified professionals in the classroom for the challenge of teaching. We also consider the importance of the PCK for teachers and the appropriation of knowledge about the content in Geography, as a relevant instrument that allows them to develop more reflective practices about their teaching actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helania Martins de Souza, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em GEOGRAFIA pela Universidade Federal do Ceará (UFC) 2002; Especialização em Metodologia do Ensino de Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) 2009; Mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) 2015 e Doutorado em andamento pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) 2020. Atualmente é professora na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) no curso de Pedagogia. Atua nas áreas de educação, patrimônio e metodologia do ensino de geografia.

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), mestrado em Faculdade de Educação- FAE/UFMG (2003) (conceito 7 CAPES) e doutorado em Geografia e Análise Ambiental (conceito 6 Capes) pelo Instituto de Geociências/UFMG (2009). Atualmente é Professor Associado I no curso de Geografia do IGC/UFMG, atuando em disciplinas de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado obrigatório (graduação) e na Pós-graduação em Geografia lecionando a disciplina Metodologia da Pesquisa Qualitativa, Orienta trabalhos de mestrado e doutorado focados no ensino, no currículo e na formação de professores de Geografia. Atua como professora e pesquisadora colaboradora junto ao Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica - NEPEG (IESA/UFG). Coordenou (março de 2014 a março 2018) o subprojeto Geografia do Programa Instituição de Bolsas de Iniciação à Docência-Geografia (Pibid Geografia) e atualmente coordenada o subprojeto Geografia no Programa Residência UFMG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em sócio cognição, formação docente, prática pedagógica em Geografia Escolar. Coordena, desde 2012, o Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia (GEPEGEO) da UFMG.

Published

2023-10-02

How to Cite

SOUZA, H. M. de; ASCENÇÃO, V. de O. R. GEOGRAPHY AND NOVICE PEDAGOGUES: HOW DOES PCK MEET FUTURE TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL?. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 24, n. 95, p. 198–209, 2023. DOI: 10.14393/RCG249567160. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/67160. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos