SCHOOL SURROUNDINGS AS USED TERRITORY: A NEW SCALE OF PLANNING AND ACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG238959835

Keywords:

Territory used, Surroundings, Public policy, Adolescence

Abstract

The present article aims to analyze the surroundings of the school as an area built from characteristics of time and movement that reveal the possibilities that these areas offer to build the relationship between people and the territory. The concept of territory is used to analyze this environment, which has the school as point of reference. Public schools and services’ location was georeferenced.  The research involved first-year high school students from three schools located in different cities - São Paulo, São Bernardo do Campo and Piracicaba. The area around each school was created by the API OpenRoute Service, which defined maximum displacement time of 30 minutes on foot. To get to know the students' discourse about the territory and their experiences, we analyzed the answers given to the open-ended statement: In addition to attending school, talk about your daily routine. The answers, as narratives, reveal the students' routine in terms of leisure time and the surroundings of the school. It is considered, at the end of the investigation, that the lack of articulation between the planning of public policies and the surroundings of the school can weaken the cultural, human and cognitive training of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariane Marcia Barros Braga, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Geografia pela Universidade de São Paulo (2020) e graduação em Gestão da Produção Industrial pelo Instituto Federal de São Paulo (2012). Atualmente é professora de geografia - Núcleo de Educação Nossa Senhora Aparecida e professora de geografia - Colégio Liceo Santo Amaro Abade. Tem experiência na área de Geografia e Educação, com ênfase em estudos sobre território, educação, políticas públicas, políticas educacionais e desenvolvimento da aprendizagem.

Paula Cristiane Strina Juliasz, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), mestra e graduada (bacharel e licenciatura) em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Rio Claro). Professora Doutora do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH - USP), atuando na área de Ensino de Geografia. Membro do Grupo REDLADGEO (Rede Latino americana de Didática da Geografia) e membro do grupo de pesquisa GEPED (Grupo de Estudo e Pesquisa em Didática da Geografia e Práticas Interdisciplinares), credenciado no CNPq. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente nas áreas de Educação Geográfica e Cartografia Escolar. (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2022-10-10

How to Cite

BRAGA, M. M. B.; JULIASZ, P. C. S. SCHOOL SURROUNDINGS AS USED TERRITORY: A NEW SCALE OF PLANNING AND ACTION. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 23, n. 89, p. 01–14, 2022. DOI: 10.14393/RCG238959835. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/59835. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos