A DUALIDADE NA RELAÇÃO SOCIEDADE-NATUREZA ENTRE OS INDÍGENAS PARESI E OS FAZENDEIROS DO ENTORNO SOBRE A PAISAGEM
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG206941243Keywords:
Rio Verde watershed., Paresi indians., Indigenous society-nature relationship.Abstract
The study presents an analysis of the landscape in the basin of Rio Verde, Paresi indigenous territory in Tangará da Serra - Mato Grosso. Guided by the geosystemic method added to the critical bias of geography. It involved studies on differentiated conceptions in the society-nature relationship between the Paresi (Haliti) and the surrounding farmers. It is marked by the indigenous resistance to the process of homogenization of the landscape. The cartographic result of land use and occupation over the last thirty years has revealed a much-altered landscape around indigenous land, marked by the geometries of grain commodity plantations. Already in the indigenous territory the natural vegetation was maintained relatively conserved. Interviews with farmers and indigenous people pointed out incompatibilities in the multiple uses of the river. Traditional rituals were compromised as there are many sacred sites located outside the bounded territory in particular areas. There is also a decrease in animals hunting to loss of habitat. The Paresi indigenous territory, together with other indigenous territories, represents the wealth of cultural heterogeneity and also an important representation in the preservation of biomes in the state.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.