Inventory of Brazilian research groups in historical-cultural theory from the Diretório de Grupos/CNPq
Main Article Content
Abstract
This document aims to present a list of 115 research groups located in the investigation entitled “Historical-Cultural Psychology in Brazilian research: survey of research groups registered in the CNPq directory”. The general objective of the research was to investigate the insertion of Historical-Cultural Psychology or Historical-Cultural Theory within the scope of scientific research in Brazil, in research groups that formally indicate it as guiding the work. One of our specific objectives, the result of which is contained in this document, was to identify research groups registered in the Research Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (DGP-CNPq) that pointed to Psychology or Historical-Cultural Theory as an assumed theoretical reference. It is understood that the presentation of the gross research result, which were the 115 groups located, can constitute an important source for other investigations on the Historical-Cultural Theory in Brazil, as well as facilitating scientific exchange and dissemination between groups.
Downloads
Article Details
References
CLEMENTE, J. Políticas e pesquisas em educação especial: das diretrizes para a América Latina ao mapeamento dos grupos de pesquisa no Brasil [Dissertação em elaboração]. Universidade Estadual de Maringá, 2020.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO – CNPq. Diretório dos grupos de pesquisa no Brasil. http://lattes.cnpq.br/web/dgp.
FERREIRA, N.S. A.. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013&lng=pt&nrm=iso. Acessos em 17 fev. 2016 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013.
GUARAGNA, C. S.. Estado da arte das produções brasileiras sobre orientação à queixa escolar a partir da psicologia histórico-cultural. Relatório de Iniciação Científica (Fapesp), 2020.
OLIVEIRA, M. L. S. A. & ASBAHR, F. S. F.. Psicologia histórico-cultural e o processo de saúde-doença na pesquisa brasileira. Anais XXVI Semana e XIII Congresso de Psicologia da Unesp Bauru, 2019.
SANTOS, M. A. Princípios histórico-culturais para a organização de formações docentes continuadas concretas [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2020. http://hdl.handle.net/11449/191842.
SILVA, A. O.. Líderes dos Grupos de Pesquisa do Diretório do CNPq sobre a Teoria Histórico-Cultural no Brasil: cenários e desafios sobre as políticas públicas. Relatório parcial de Iniciação Científica (CNPq), 2021.
TOASSA, G.; ASBAHR, F.S.F.; SOUZA, M.P.R. The Golden Age of Soviet Psychology in the mirror of contemporary Marxian psychology in Brazil. Yasnisky, Anton (org). A History of Marxist Psychology: The Golden Age of Soviet Science. New York: Routledge, 2020, p. 131-155.