Teaching principles in the marxist education perspective: limits and advances from the study of its foundations in the light of Subjectivity Theory

Main Article Content

Naíma de Paula Salgado Chaves

Abstract

The exercise of producing a text presenting, by means of a summary, the path and results of the research developed has three main objectives: a) contribute and instigate new research on the important relationship between Didactics and Subjectivity Theory; b) disseminate the knowledge produced in the area of ​​education, recording as fundamental aspects the valorization of research in the humanities area and the academic need to be accountable to society for investing and believing in public education; and c) inspire a desire to read the thesis in its entirety, from the production, in this theoretical course, of subjective meanings that potentiate new meanings, new meanings and new research for didactics from a perspective of Subjectivity Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chaves, N. de P. S. . (2019). Teaching principles in the marxist education perspective: limits and advances from the study of its foundations in the light of Subjectivity Theory . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(2), 1–14. https://doi.org/10.14393/OBv3n2.a2019-51890
Section
Resumo de Teses e Dissertações

References

CHAGAS, E. F. O Método Dialético de Marx: investigação e exposição crítica do objeto. In: Síntese – Revista de Filosofia. Belo Horizonte, v. 38, nº 120, p. 55-70, 2011.https://doi.org/10.20911/21769389v38n120p55-70/2011

CHAGAS, E. F. O pensamento de Marx sobre a subjetividade. Trans/Form/Ação, Marília, v. 36, n.2, p. 63-84, Maio/Ago, 2013. https://doi.org/10.1590/S0101-31732013000200005

COLETIVO DE AUTORES. Pedagogía. La Habana: Editorial Volk und Wissen, 1981.

DANILOV, M. A.; SKATKIN, M. N. Didáctica de la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación, 1984.

DANILOV, M. A. Principios de la enseñanza. In: DANILOV, M. A.; SKATKIN, M. N. (ed.), Didáctica de la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación, 1984. p. 138-175.

DAVYDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Progreso, 1975.

DAVYDOV, V. V.. Análisis de los principios didácticos de la escuela tradicional y posibles principios de enseñanza en el futuro próximo. In: SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987. p. 143-154. https://doi.org/10.5093/rhp2019a14

FRANCO, M. A. S. Didática: Uma Esperança Para As Dificuldades Pedagógicas Do Ensino Superior? Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 9, n. 15, p. 147–166, 2013.

GONZÁLEZ REY, F. L. Epistemología cualitativa y subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.

GONZÁLEZ REY, F. L. La subjetividad: su significación para la ciencia psicológica. In: FURTADO, O.; GONZÁLEZ REY, F. L. (orgs.) Por uma epistemologia da subjetividade: um debate entre a teoria sócio-histórica e a teoria das representações sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002a. https://doi.org/10.17648/sneqs-2019-110369

GONZÁLEZ REY, F. L. El aprendizaje em el enfoque histórico-cultural: sentido y aprendizaje. In: TIBALLI, E. F. A.; CHAVES, S. M. (Orgs.) Concepções e práticas em formação de professores: diferentes olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

GONZÁLEZ REY, F. L. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005a.

GONZÁLEZ REY, F. L. O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento do tema da aprendizagem na psicologia e na prática pedagógica. In: TACCA, M.C.V.R. Aprendizagem e trabalho Pedagógico. 2a ed. Campinas: Alínea, 2008.

GONZÁLEZ REY, F. L. O pensamento de Vigotsky: contradições, desdobramentos e desenvolvimento. São Paulo: Hucitec, 2012b.

GONZÁLEZ REY, F. L. La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Revista CS, [s.l.], p.19-42, jun. 2013. ISSN 2011-0324. Disponível em: . Acesso em: 27 maio 2017. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565

GONZÁLEZ REY, F. L. Human Motivation in Question: Discussing Emotions, Motives, and Subjectivity from a Cultural-Historical Standpoint. Journal for the Theory of Social Behaviour, v. 45, n. 4, p. 419–439, 2014. https://doi.org/10.1111/jtsb.12073.

GONZÁLEZ REY, F. L..; MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; BEZERRA, M. Psicología en la educación: Implicaciones de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica. Revista Puertorriqueña de Psicología, v. 27, n. 2, 2016. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565

GONZÁLEZ REY, F. L.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Subjetividade: Teoria, epistemologia e método. Campinas: Editora Alínea, 2017a.

GUSEVA, L. G. Transição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, p.1-16. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-460-5

KLINGBERG, L. Introducción a la didáctica general. 1 ed. La Habana, Pueblo y Educación, 1972.

KLINGBERG, L. Introducción a la didáctica general. La Habana, Pueblo y Educación, 1978.

KONSTANTINOV, N. A.; SAVICH, A. L.; SMIRNOV, M. T. Problemas fundamentales de la pedagogía. Habana: Editora Nacional de Cuba, Editora del Ministerio de Educación, Editora Del Consejo Nacional de Universidades de Habana, 1964. https://doi.org/10.18226/21789061.v11i1p103

LABARRERE REYES, G.; VALDIVIA PAIROL, G. Pedagogía. 2.ed. Cuba: Pueblo y Educación, 2001.

LEONTIEV, A. A. Princípios de educação no sistema escolar “Escola 2100”. Desenvolvimento da personalidade, [s.l.], n.1, p.40-52, 1999.

LEONTIEV. D. A. Questões de educação e psicologia pedagógica nas obras de A. A. Leontiev. Questões de educação e Psicologia Pedagógica nas obras de A. A. Leontiev. In: Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. (Org.) Uberlândia: EDUFU, 2016, v.: il. (Coleção Biblioteca Psicopedagógica e Didática. Série Ensino Desenvolvimental; v.3), p. 295-317. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-464-3

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdes (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Editora Edufu, 2013, v. 1, p. 275-350c. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-464-3

LONGAREZI, A. M. Para uma Didática Desenvolvimental e dialética no contexto de escolas públicas brasileiras. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 187-230, 2017. https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-9

LONGAREZI, A. M. Para uma Didática Desenvolvimental e dialética no contexto de escolas públicas brasileiras. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 187-230, 2017. https://doi.org/10.14393/obv1n1a2017-9

LONGAREZI, A. M. M.; PUENTES, R. V. Ensino Desenvolvimental: Antologia – Livro 1. Uberlândia: EDUFU, 2017. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-433-9

LONGAREZI, A. M. M.; PUENTES, R. V. Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-460-5

MARX, K. ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Moraes, 1984.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; PINTO, M. Criatividade, personalidade e educação. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997. V. 1. 206p.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A.. Subjetividad, Complejidad y Educación. México: Psicología para América Latina, v. 13, n.13, 2008.

MITJÁNS MARTÍNEZ, A.. Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livro, 2012. 278p.

NUÑEZ, I. B. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.

ORAMAS, M. S.; TORUNCHA, J. Z. Enseñanza y aprendizaje desarrollador. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, 2000.

PUENTES, R. V. LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da Teoria Histórico-Cultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-15, 2013. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/edur/2013nahead/aop_224.pdf>. Acesso em: 23.02.2017. https://doi.org/10.1590/s0102-46982013005000004


SAVIN, N. V. Pedagogía. Habana: Pueblo y Educación, 1972.

SFORNI, M. S. F. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, jun. 2015a. Disponível em . Acesso em: 20 set. 2017. https://doi.org/10.1590/2175-623645965

SOUZA, Leandro M. de A. A Sociologia no Ensino Médio: princípios e ações Didáticas orientadoras de um ensino que possibilite o desenvolvimento de adolescentes em uma perspectiva Histórico-Cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-11

VYGOTSKI, Liev Semiónovich. Obras Escogidas. Tomo II. Madri: Visor, 1993.

VYGOTSKI, Liev Semiónovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L.S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone, Editora da Universidade de São Paulo, 1998. p. 103-117. https://doi.org/10.24201/edu.v3i01.108

ZANKOV, L. V. La enseñanza y el desarrollo. Moscou: Editorial Progreso 1975.