The revolutionary dimension of development and the role of imagination
Main Article Content
Abstract
This paper – of theoretical and reflexive nature – aims to problematize the theme of development in Cultural-Historical Psychology assuming it as revolutionary. Based on studies and reflections, it presents understandings that situate imagination at the center of the revolutionary process undertaken by the subject throughout his life. Finally, this paper defends, recurring to studies developed with students and professionals of educational institutions, the proposal of intervention-research as a method of investigation and action that puts the phenomenon of development in motion and makes it possible to apprehend it.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Souza, V. L. T. de ., & Arinelli, G. S. . (2019). The revolutionary dimension of development and the role of imagination. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(2), 1–22. https://doi.org/10.14393/OBv3n2.a2019-51560
Section
Dossier: Learning and Development in Historical-Cultural Theory
References
CASSIRER, E. Antropologia Filosófica. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1977.
ESPINOSA, B. Ética (3ª ed.). (L Xavier, Trans.). São Paulo: Atenas, 1677/1957.
LAPOUJADE, M. N. Filosofia de la imaginación. México: Siglo Veintiuno Editores, 1988.
MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
MANGUEL, A. À mesa com o Chapeleiro Maluco: ensaios sobre corvos e escrivaninhas. São Paulo: Cia das Letras, 2008.
NEVES, M. A. P.; ARINELLI, G. S.; REIS, E. C. G; MEDEIROS, F. P.; SOUZA, V. L. T. Psicologia Escolar no Ensino Médio: reflexões sobre trabalho e profissão. In: SOUZA, V. L. T.; AQUINO, F. de S. B.; GUZZO, R. S. L.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. (org.). Psicologia Escolar Crítica: atuações emancipatórias nas escolas públicas. Campinas: Alínea, 2018, p. 83-100. https://doi.org/10.1590/s1414-98932012000300006
SALGADO, S. Êxodos. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SALGADO, S. África. Colônia: Taschen, 2007.
SOUZA, V. L. T. Arte, Imaginação e Desenvolvimento Humano; aportes à atuação do Psicólogo na escola. In: DAZZANI, M. V.; SOUZA, V. L. T. (org.) Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais. Campinas: Alínea, 2016, p. 77-94.
SOUZA, V. L. T.; DUGNANI, L. A. C.; REIS, E. C. G. Psicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadora. Estud. psicol. (Campinas), v. 35, n. 4, p. 375-388, Dec. 2018. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400005
SOUZA, V. L. T.; NEVES, M. A. P. Psicologia Escolar no Ensino Médio Público: o rap como Mediação. Revista de Psicologia da IMED, Passo Fundo, v. 11, n. 1, p. 6-26, abr. 2019. https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.2986
TATEO, L. What imagination can teach us about the higher mental functions. In: VALSINER, J.; MARSICO, G.; CHAUDHARY, N.; SATO, T.; DAZZANI, V. Psychology as the Science of human being. Annals of theoretical psychology: Springer, 2016, p. 149-164. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21094-0_9
VERESOV, N. The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ-REY, F.; VERESOV, N. Perezhivanie, emotions and subjectivity, Perspectives in Cultural-Historical Research. Singapore, Springer, 2017. p. 47-70. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4534-9_3
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (Lydia Kuper, Trad.). Madrid: Visor, 1995. (Trabalho original publicado em 1931). iii.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (Lydia Kuper, Trad.). Madrid: Visor, 1996. (Trabalhos originais de 1930-1934). iv.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo, Martins Fontes, 1999. (Texto original publicado em 1925).
VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. (C. Berliner, Trad.). São Paulo, Martins Fontes, 2004. (Textos originais de 1924-1934).
VIGOTSKI, L. S. La imaginacion y el arte en la infancia. Madrid: Akal, 2009. (Texto original publicado em 1930).
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. (MP Vinha, Trad.). Psicologia USP, 21, 681-701, 2010. (Trabalho original publicado em 1935). https://doi.org/10.1590/s0103-65642010000400003
ESPINOSA, B. Ética (3ª ed.). (L Xavier, Trans.). São Paulo: Atenas, 1677/1957.
LAPOUJADE, M. N. Filosofia de la imaginación. México: Siglo Veintiuno Editores, 1988.
MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
MANGUEL, A. À mesa com o Chapeleiro Maluco: ensaios sobre corvos e escrivaninhas. São Paulo: Cia das Letras, 2008.
NEVES, M. A. P.; ARINELLI, G. S.; REIS, E. C. G; MEDEIROS, F. P.; SOUZA, V. L. T. Psicologia Escolar no Ensino Médio: reflexões sobre trabalho e profissão. In: SOUZA, V. L. T.; AQUINO, F. de S. B.; GUZZO, R. S. L.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. (org.). Psicologia Escolar Crítica: atuações emancipatórias nas escolas públicas. Campinas: Alínea, 2018, p. 83-100. https://doi.org/10.1590/s1414-98932012000300006
SALGADO, S. Êxodos. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SALGADO, S. África. Colônia: Taschen, 2007.
SOUZA, V. L. T. Arte, Imaginação e Desenvolvimento Humano; aportes à atuação do Psicólogo na escola. In: DAZZANI, M. V.; SOUZA, V. L. T. (org.) Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais. Campinas: Alínea, 2016, p. 77-94.
SOUZA, V. L. T.; DUGNANI, L. A. C.; REIS, E. C. G. Psicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadora. Estud. psicol. (Campinas), v. 35, n. 4, p. 375-388, Dec. 2018. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400005
SOUZA, V. L. T.; NEVES, M. A. P. Psicologia Escolar no Ensino Médio Público: o rap como Mediação. Revista de Psicologia da IMED, Passo Fundo, v. 11, n. 1, p. 6-26, abr. 2019. https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.2986
TATEO, L. What imagination can teach us about the higher mental functions. In: VALSINER, J.; MARSICO, G.; CHAUDHARY, N.; SATO, T.; DAZZANI, V. Psychology as the Science of human being. Annals of theoretical psychology: Springer, 2016, p. 149-164. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21094-0_9
VERESOV, N. The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ-REY, F.; VERESOV, N. Perezhivanie, emotions and subjectivity, Perspectives in Cultural-Historical Research. Singapore, Springer, 2017. p. 47-70. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4534-9_3
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (Lydia Kuper, Trad.). Madrid: Visor, 1995. (Trabalho original publicado em 1931). iii.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (Lydia Kuper, Trad.). Madrid: Visor, 1996. (Trabalhos originais de 1930-1934). iv.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo, Martins Fontes, 1999. (Texto original publicado em 1925).
VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. (C. Berliner, Trad.). São Paulo, Martins Fontes, 2004. (Textos originais de 1924-1934).
VIGOTSKI, L. S. La imaginacion y el arte en la infancia. Madrid: Akal, 2009. (Texto original publicado em 1930).
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. (MP Vinha, Trad.). Psicologia USP, 21, 681-701, 2010. (Trabalho original publicado em 1935). https://doi.org/10.1590/s0103-65642010000400003