Principles and possibilities of teacher training in the perspective of collective work
Main Article Content
Abstract
This article is the result of a Master research on the process of teacher signification of teachers of basic education in a situation of continuous formation, developed through the partnership between the university and the Education Department in a city located in the state of São Paulo. The study was based on historical-cultural theory and developed through the method of historical and dialectical materialism, involving the teacher, nursery school teachers and the early years of elementary school. The purpose of this discussion is to point out principles and possibilities of continuing education that can contribute to the attribution of teaching significance.
Downloads
Article Details
References
ARAUJO, E. S. Mediação e aprendizagem docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 9., 2009, São Paulo.
Anais...São Paulo: ABRAPEE, 2009. p. 1-16. Disponível em: <http://www.abrapee.psc.br/documentos/cd_ix_conpe/IXCONPE_arquivos/26.pdf>. Acesso em: 17 ago. 2015.
ASBAHR, F. da S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 29, p. 108-118, 2005.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progreso, 1988.
FERNANDES, L. V. O processo grupal como resistência ao sofrimento e ao adoecimento docente: um estudo à luz da perspectiva histórico-dialética. 2015. 270 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
LEONTIEV, A. Actividad, Consciencia, Personalidad. México: Editorial Cartago, 1984.
______ .O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2 ed., 2004.
LURIA, A. R. Vigotskii. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006. p. 21-37.
MAKARENKO, A. S. Poema Pedagógico. São Paulo: Edição 34, 2005.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2007.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989.
MOURA, M. O. de (Coord.). Controle da variação de quantidades. Atividades de ensino. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1996.
______. A Atividade de Ensino como Ação Formadora. In: CASTRO, A. D. de; CARVALHO, A. M. P de (Org.). Ensinar a Ensinar: didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 143-162.
MOURA, M. O. de et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional (PUCPR), v. 10, n. 29, p. 205-229, jan./abr. 2010.
RUBINSTEIN, S. L. El desarrollo de la psicología. Principios y métodos. 2. ed. Habana: Editorial Pueblo Y Educación, 1979.
VIGOTSKI, L. S. A Formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
______. Psicologia Pedagógica. Edição Comentada por Guilhermo Blanck. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.
VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 103-118.
______. Método de investigación. In: ______. História del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. Obras Escogidas. Tradução de Lydia Kuper. Madrid: Visor, 1995. tomo III, p. 47-96.
______,Estudio del desarrollo de los conceptos científicos en la edad escolar. In: ______. Obras Escogidas. Problemas de Psicología General. 2. ed. Madrid: A. Machado libros, 2001. tomo II, p. 181-286.
______. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: LURIA, A. R. et al. Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. 4. ed. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2007. p. 25-42.