Principles and possibilities of teacher training in the perspective of collective work

Main Article Content

Karina Daniela Mazzaro de Brito
Elaine Sampaio Araujo

Abstract

This  article  is  the  result  of  a Master research on   the   process   of   teacher   signification   of teachers  of  basic  education  in  a  situation  of continuous  formation,  developed  through  the partnership  between  the  university  and  the Education Department in a city located in the state  of  São  Paulo.  The  study  was  based  on historical-cultural     theory     and     developed through    the    method    of    historical    and dialectical  materialism,  involving  the  teacher, nursery school teachers and the early years of elementary    school.    The    purpose    of    this discussion   is   to   point   out   principles   and possibilities  of  continuing  education  that  can contribute   to   the   attribution   of   teaching significance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brito, K. D. M. de, & Araujo, E. S. (2019). Principles and possibilities of teacher training in the perspective of collective work. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 2(3), 591–617. https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47434
Section
DOSSIÊ FORMAÇÃO DE PROFESSORES

References

ARAUJO, E. S. Mediação e aprendizagem docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 9., 2009, São Paulo.

Anais...São Paulo: ABRAPEE, 2009. p. 1-16. Disponível em: <http://www.abrapee.psc.br/documentos/cd_ix_conpe/IXCONPE_arquivos/26.pdf>. Acesso em: 17 ago. 2015.

ASBAHR, F. da S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 29, p. 108-118, 2005.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Progreso, 1988.

FERNANDES, L. V. O processo grupal como resistência ao sofrimento e ao adoecimento docente: um estudo à luz da perspectiva histórico-dialética. 2015. 270 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

LEONTIEV, A. Actividad, Consciencia, Personalidad. México: Editorial Cartago, 1984.

______ .O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2 ed., 2004.

LURIA, A. R. Vigotskii. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2006. p. 21-37.

MAKARENKO, A. S. Poema Pedagógico. São Paulo: Edição 34, 2005.

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2007.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989.

MOURA, M. O. de (Coord.). Controle da variação de quantidades. Atividades de ensino. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1996.

______. A Atividade de Ensino como Ação Formadora. In: CASTRO, A. D. de; CARVALHO, A. M. P de (Org.). Ensinar a Ensinar: didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 143-162.

MOURA, M. O. de et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional (PUCPR), v. 10, n. 29, p. 205-229, jan./abr. 2010.

RUBINSTEIN, S. L. El desarrollo de la psicología. Principios y métodos. 2. ed. Habana: Editorial Pueblo Y Educación, 1979.

VIGOTSKI, L. S. A Formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

______. Psicologia Pedagógica. Edição Comentada por Guilhermo Blanck. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 103-118.

______. Método de investigación. In: ______. História del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. Obras Escogidas. Tradução de Lydia Kuper. Madrid: Visor, 1995. tomo III, p. 47-96.

______,Estudio del desarrollo de los conceptos científicos en la edad escolar. In: ______. Obras Escogidas. Problemas de Psicología General. 2. ed. Madrid: A. Machado libros, 2001. tomo II, p. 181-286.

______. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: LURIA, A. R. et al. Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. 4. ed. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2007. p. 25-42.